Hallo,
Ik was bezig met een analyse op het CBS gemeente bestand toen me opeens opviel dat een aantal gemeenten hele kleine stukjes van een andere gemeente cadeau hebben gekregen.
Ik wilde weten hoeveel buurgemeente elke gemeente heeft (welke gemeenten raken elkaar, als er groot water tussen ligt dan raken ze elkaar niet.)
Dus neem ik het CBS bestand WijkBuurtkaart_2023_v0.gpkg (hier te vinden: https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/nederland-regionaal/geografische-data/wijk-en-buurtkaart-2023 en kies gemeenten. Daarna een Filter op Water = Nee.
Na de analyse viel me op dat de meeste Wadden-Eilanden buren hebben, maar ik dacht dat die elkaar niet raken, omdat er groot water tussen ligt. Blijken ze elkaar toch te raken op kleine zandbanken.
Hetzelfde geldt voor de gemeenten Sluis en Vlissingen. Die raken elkaar ook. Overigens maakt Vlissingen het wel heel bont, zie ook het screenshot: alle rode ‘puntjes’ zijn kleine stukjes die om de een of andere reden bij de gemeente Vlissingen zijn gevoegd.
Is dit in werkelijkheid ook zo? Is hier sprake van een fout in de data?
Het CBS baseert deze dataset op de BRK en het Bestand Bodemgebruik. Waar gaat dit mis?