Onvolledige gegevens gml?

Ik wil graag een deel van de BGT openen in Qgis om om te zetten naar dxf voor autocad. Het kaartbeeld dat ik binnenhaal is echter niet volledig. Ik gebruik de plugin voor BGT. De afbeelding geeft het resultaat van de BGT in Qgis. Hierop ontbreekt de oeverzone van Wieringen. (ik kan maar 1 afbeelding plaatsen dus kan niets ter vergelijking aanbieden)
Kan iemand mij hiermee verder helpen?


Henk

Hallo Hendrik,
Om je te helpen hebben we wat meer informatie nodig. Ik weet niet of het object oeverzone wat je mist ook in deze dataset zit.
Kan je exact aangeven welk objecttype je mist. (bij voorkeur even verwijzen naar een type op http://imgeo.geostandaarden.nl/def/imgeo-object).
Kan je ook even aangeven of dit object wel zichtbaar is in de PDOK viewer in de BGT lagen.:
image
Succes John

QGIS kan per definitie GML niet gegarandeerd foutloos inlezen. Dit heeft te maken met hoe geometrieën in GML worden gemodelleerd.
Als je meer achtergrondinfo hierover wilt, dan kun je het artikel op qgis.nl lezen hierover: http://www.qgis.nl/2017/07/16/de-qgis-bgt-plugin/
Daar staat ook beschreven hoe je je probleem kunt oplossen.
Een alternatief is om van GML naar PostGIS te gaan, en dan de NLExtract BGT te gebruiken: https://data.nlextract.nl/bgt/postgis/
Dan moet je wel eerst lokaal PostGres 9.6.8 met de PostGIS extensie installeren. Is eenmalig wat meer werk, maar PostGIS performt een stuk sneller op je PC dan GML.

Succes,

Jan-Willem van Aalst

Beste Jan-Willem,
Bedankt voor je reactie. Voor mij is GIS een min of meer nieuw fenomeen. Ik heb digitale topografische ondergronden nodig om plantekeningen te kunnen maken in autocad / microstation of illustrator, maw vlak- en lijnbestanden zonder informatie. De punten zijn minder van belang.
Ik was gewend om te werken met de GBKN, maar dat wordt kennelijk niet meer onderhouden. De ontwerbureau’s (werkend in Cad) die ik spreek hebben net als ik geen eenvoudige toegang meer tot digitale topografische ondergronden (schaal 1:5000). Terwijl er wel van alles beschikbaar is.

Graag maak ik gebruik van je advies, maar voor mij is het redelijk technisch. Is het mogelijk me iets meer informatie te geven over PostGres en Postgis, met name waar ik de programma’s kan vinden en hoe ik het moet installeren? Ik heb de volgende plek gevonden, (PostgreSQL: Downloads) maar de link voor het downloaden voor windows loopt dood.

Nog een vraag over het gebruik van dit forum. Ik kan kiezen om naar jou te antwoorden of een algemeen antwoord. Wat is gebruikelijk?

groet, Henk Volkers

Beste John,

Ik zie nu dat in de viewer van de BGT het betreffende terrein ook niet is aangegeven. Kennelijk is dat deel nog niet in de BGT beschikbaar?
De materie is nieuw voor me en dan is het een pittige zoektocht. Het betreffende terreingedeelte staat wel in het Top10 bestand. Daarmee heb ik nu het ontbrekende gedeelte in mijn kaart aangevuld. In bijgaande screenshot staat de BRT onder de BGT. Het betreft dus de zeedijk met een onderhoudsweg een natuurterrein (Kleiput) en kweldergebied. Het lijkt er op dat de primaire waterkering nog niet tot het BGT is doorgedrongen? Kan ik in ieder geval niet in het objectenhandboek vinden.

Is er een “handleiding” die ook voor dummies begrijpelijk is en waarmee ik de topografie (vooral vlakken en evt lijnen) bruikbaar kan maken bv in autocad. (DXF)
vriendelijke groet, Henk Volkers

Hallo Henk,
Ik heb helaas geen ervaring met de AutoCAD formaten, maar kijk eens bij deze discussie op het forum: https://forum.pdok.nl/t/gml-naar-dwg-dxf/128
Groet John

Met de applicatie InfraCAD Map kun je zowel BGT als Top10 binnenhalen in AutoCAD.

Ik zie nu dat in de viewer van de BGT het betreffende terrein ook niet is aangegeven. Kennelijk is dat deel nog niet in de BGT beschikbaar?

Als er iets ontbreekt of niet (meer) klopt in de BGT kan je dit via Verbeter de Kaart aan de bronhouder melden:

Bedankt voor de reacties, inmiddels heb ik via de BGT plugin in QGis de bestanden kunnen openen en via export DXF kunnen inlezen in autocad, keurig in lagen. Er is nog wel wat extra werk met de properties van de vlakken. De bestanden zijn volledig (vergeleken met de viewer) en vlakvullend.

Het ontbreken van de oever ga ik melden bij de beheerder.

Nogmaals dank voor de adviezen.
Hnek Volkers