Op zoek naar een wegennetwerk dataset met wegbreedte attribuut

Voor een project maak ik momenteel gebruik van het NWB. Helaas bevat deze dataset geen attribuut dat de wegbreedte specificeert. Ik weet dat de OSM dataset deze wel bevat, maar wegens lagere datanauwkeurigheid gebruik ik deze liever niet. Kan iemand mij een andere betrouwbare wegendataset aanraden?

In de TOP10NL hebben wegdelen het attribuut verhardingsbreedteklasse. Dit geeft een een indicatie, maar geen preciese breedte. De daadwerkelijke wegdelen zitten natuurlijk wel in de BGT!

1 like

Dank voor je reactie. Ik ben bekend met het verhardingsbreedteklasse attribuut in de TOP10NL dataset. Maar deze klasses zijn eigenlijk net iets te breed voor de analyse waar ik het voor wil gebruiken… Heb het liefst iets specifieker

Dag Robert, Het is niet duidelijk wat je precies wel zoekt. Naast de dataset NWB-wegen die uit circa vijftien aparte lagen bestaat biedt RWS de datasets WEGGEG en DTB aan. Via het Nationaal Georegister zou je die services van RWS kunnen raadplegen en contact kunnen zoeken. Daarnaast is sinds kort de website Waar vind ik welke data? - Data Rijkswaterstaat beschikbaar met onder andere een link naar https://nationaalwegenbestand.nl. In die organisatie is men heel erg nieuwsgierig naar je bevindingen!

Ik heb vorig jaar een (PostGIS) script gemaakt dat de wegbreedte uit de BGT berekent (inclusief gemiddelde en standaarddeviatie) en vervolgens de resultaten daarvan kan koppelen aan b.v. de wegvakken van het NWB.

Dit was echter voor een specifieke klus, en voor een beperkt deel van Nederland. Het kan wel landelijk, maar dan moet je heel goed weten wat je precies wil hebben. Lijkt me dus wat te ver gaan voor wat jij wil.

Klinkt interessant! Is dat script publiek beschikbaar ter inspiratie van ontwikkelaars die zoiets zouden willen maken voor een ander beperkt deel van Nederland, in een of andere repo? Bij de Provincie Noord-Holland komt de vraag ook regelmatig langs, dus het zou mooi zijn als er een publiek beschikbare methode op basis van BGT-geometrieën zou zijn.

Beste Robbert, Bart en anderen,

Ik heb intussen een operationele versie van het script op Github gezet:

BGT wegbreedte

Hiermee kun je dus in principe de breedte van de wegdelen uit de BGT berekenen, en dit als attribuut aan een wegennetwerk hangen (b.v. NWB, of een eigen wegennetwerk). Het script is niet per sé gebruiksvriendelijk, en de documentatie is nog erg summier. Bovendien moet je je altijd afvragen welke vraag je nou eigenlijk precies wil beantwoorden: “hoe breed is een weg?” is voor meerdere interpretaties vatbaar.

Maar het script is vrij te downloaden, en aan te passen naar de eigen wensen.

Vriendelijke groet,
Willem Hoffmans