Op zoek naar een werkbaar dataset van alle Enkelbestemmingen

Ik ben op zoek naar een shapefile bestand met alle (digitale) enkelbestemmingen (voor NL of voor 1 gemeente). Mijn doel is om uiteindelijk een geografisch overzicht te maken van de plekken in NL waar (nog) geen digitaal bestemmingsplan bestaat en per gemeente te berekenen hoeveel vierkante meter nog geen digitale enkelbestemming heeft. Ik heb twee bronnen gevonden welke beide net niet de gewenste output geven:

  • Ik heb de GML “Enkelbestemmingen NL” kunnen krijgen via PDOK ATOM download. (https://www.pdok.nl/downloads/-/article/ruimtelijke-plannen). Deze kan ik inladen in QGIS. Echter lukt het mij niet om deze laag (of een selectie ervan) te exporteren/converteren naar een shapefile, mogelijk vanwege de grootte (13GB).
  • Ik heb ook een WFS met een Enkelbestemmingen laag gevonden (https://afnemers.ruimtelijkeplannen.nl/afnemers2012/services?version=1.1.0). Deze heeft echter een limit van 12.500 objecten waardoor ik niet alle enkelbestemmingen binnen een gemeente kan inladen/bevragen. De meeste gemeenten hebben namelijk meer dan 12.500 individuele enkelbestemming objecten.

Ik loop dus nu vast terwijl ik het gevoel heb dat het wel mogelijk is. Indien iemand ideeen heeft om mij verder te helpen hoor ik het graag!

Alvast bedankt!

@MerijnKerlen kun jij Mike helpen?

Er zijn wel enkele alternatieven waarvan je gebruik kunt maken, bv OGR2OGR om de GML om te zetten naar SHP of de GML importeren in PostGIS en dan exporteren naar SHP danwel de PostGIS-database direct koppelen.
Hou wel even een aantal aanvullende zaken in de gaten;
de eerder gemelde beperking van 12.500 features heeft te maken met performance WFS en het wel kunnen opvragen van alle enkelbestemmingen van ieder afzonderlijk plan.Het plan met de meeste enkelbestemmingen bevat tussen 10.000 en 12.500 enkelbestemmingen.
In Nederland zijn max ca 50.000 plannen welke enkelbestemmingen (kunnen) bevatten.
De plannen hebben te maken met een planstatus, er kunnen dus meerdere identieke plannen maar met verschillende statussen bovenop elkaar liggen. Deze planstatus in combinatie met dossierstatus zegt iets over het feit of het plan in voorbereiding is, deels/geheel vigerend is (juridisch in werking) of niet inwerking is cq niet vigerend is.
Een analyse van gemeenten waar nog geen digitaal bestemmingsplan is gaat dus veel verder dan alleen te kijken naar het wel/niet voorkomen van enkelbestemmingen.
Tot slot, er kunnen ook nog oude rechtsgeldige plannen zijn welke niet digitaal beschikbaar zijn conform IMRO2006/2008/2012. Dat zijn PCP-plannen (plancontour en PDF).

Tot slot is er nog een ander alternatief; je kunt ipv de enkelbestemmingen ook de plangebieden gebruiken en daarna obv plantype een filter aanbrengen. Je kunt dan alle plantypes selecteren welke enkelbestemmingen bevatten. Hiervan wordt dan alleen de plangrens opgehaald. Dit kan via de actuele WFS van Ruimtelijkeplannen.nl of de atomfeed van PDOK. Deze kan ook nog via het actuele API van Ruimtelijke plannen in kader van het DSO, beschikbaar via https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl/ontwikkelaarsportaal/api-register/

1 like

Heb je al eens een geopackage geprobeerd te maken, of een spatiallite databaseje? Beide een veel beter bestandsformaat dan shapefile, en volledig ondersteund door QGis. En je hebt geen last meer van de 2GB limiet van shapefiles (ik denk dat het je daarom niet lukt om die GML om te zetten).

3 likes

Bedankt @MerijnKerlen voor het uitvoerige antwoord en het meedenken met mijn analyse. Het converteren naar SHP is inderdaad erg lastig met een dergelijk grote kaartlaag. Ik heb obv de comment van @sbjager de GML ge-exporteerd naar spatiallite database wat een stuk eenvoudiger ging. Deze heb ik vervolgens in ArcGIS Pro kunnen inladen. Bedankt voor de tip!
Ik ben momenteel de kaart aan het maken met alle digitale enkelbestemmingen. Daaronder leg ik de laag met de PCP-plannen. De PCP plannen waar geen vlak van de digitale enkelbestemmingen laag overheen ligt zijn dus nog plekken waar geen digitaal enkelbestemmingsvlak van toepassing is (of in behandeling is middels een ontwerp BP). Daarnaast zijn er dan nog wat lege plekken waar mogelijk een beheersverordening ligt met besluitsubvlakken welke verwijzen naar een enkelbestemming. Deze dien ik ook uit te sluiten omdat deze plekken dus eenvoudig gedigitaliseerd kunnen worden (de polygonen zijn immers beschikbaar).

1 like

Hallo Mike,
Hou even in de gaten dat er locaties zijn waar weliswaar enkelbestemmingen aanwezig zijn maar waarbij het plan nog in de ontwerpfase zit of bv als historisch is aangemerkt. Om deze reden moet je dus ook rekening houden met planstatus en dossierstatus. Dossierstatus geldt voor IMRO2008 en 2012. Planstatus geldt voor alle standaarden incl. PCP.

@MikeVerdonschot Wij hebben ruimtelijke plannen als dataset. De dataset is op diverse manieren te benaderen. Meer informatie vindt je op onze website. Voor vragen bel of mail naar ons. 088-7006060 of info@planviewer.nl