Openbare wegen en stoepen data uit PDOK

Hallo,

Voor mijn scriptie wil ik de tuinen van Nederland onderzoeken. Ik ben bezig om te kijken of het mogelijk is om verschillende types flora te kunnen herkennen in tuinen adhv een computer vision model in Python.

Ik loop momenteel alleen vast. Ik heb via de WMS functie luchtfoto’s van PDOK opgehaald (Geo services - PDOK). Met een andere functie, de WFS functie, haal ik de shapes/polygons van Kadaster op (Geo services - PDOK). Vanuit het Kadaster plot ik de polygons van de huizen op de luchtfoto, door de layer “kadastralekaartv4:bebouwing” te gebruiken. Mijn doel is om op basis van de luchtfoto alleen de tuinen zichtbaar te maken (de huizen zijn color-blocked), zodat mijn computer vision model beter getraind kan worden. Ik wil dus alles wat niet-tuin is color-blocken op de luchtfoto, zodat je alleen de tuinen over houdt. Waar ik nu op vast loop, is om de openbare wegen en stoepen etc. uit de afbeelding te color-blocken. Als ik naar de metadata kijk van de data van het Kadaster, zie ik dat de layer “kadastralekaartv4:openbareruimtenaam” de shapes van openbare wegen heeft, maar die schijnt niet te werken voor mij. De coördinaten van deze layer lijken niet te kloppen bij mij; als ik kijk naar de coördinaten van de layer “kadastralekaartv4:openbareruimtenaam” binnen een bepaalde boundingbox, krijg ik maar 2 coördinaten terug (2 punten). Bij de layer “kadastralekaartv4:bebouwing” zie ik veel meer coördinaten, die de hoeken van alle “bebouwingen” mappen. Bij de “openbareruimtenaam” layer krijg ik maar 2 punten terug. Is dit ook de bedoeling van deze layer? Ik had verwacht dat het, net als bij de “bebouwing” layer, om meerdere coordinaten zou gaan die alle punten van de openbare ruimte binnen die boundingbox omvat ipv 1 dunne lijn die door de openbare wegen gaan. (Hoe wordt openbaar water dan gemapped bijvoorbeeld? Die vallen ook binnen deze openbareruimtenaam layer)

Kan iemand mij hiermee helpen of heeft iemand een ander of beter idee? Ik hoor het graag, dankjulliewel alvast!

1 like

In de BGT vind je in Onbegroeid Terreindeel ook objecten die als attribuut fysiekvoorkomen de waarde erf hebben. Dan heb je de gebieden die als voor- of achtertuin aangemerkt kunnen worden! Succes :slight_smile:

4 likes

Super, dankjewel! Die ben ik nog niet tegengekomen, ik ga hier eens mee aan de slag. Vanuit het Kadaster gebruik ik ook de layer “kadastralegrens”, lijkt dit niet erg veel op “erf”?

Hoi thejacks,

Je kan ook gebruik maken van de ‘onbegroeide terreindelen’ met als fysiek voorkomen ‘erf’ in de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT). Die geven feitelijk alle ruimte terug op een kadastraal perceel dat niet bebouwd is Onbegroeid terreindeel · IMGeo objectenhandboek (geonovum.github.io).

De openbare ruimten zijn in de regel niet ruimtelijk afgebakend op basis van een multipologoon. Wat je terug krijgt is de positie waar een openbare ruimte-label op de kaart is ‘geprikt’.

Ook het ‘waterdeel’ is beschikbaar in de BGT: Waterdeel · IMGeo objectenhandboek (geonovum.github.io).

2 likes

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.