Hoi Wouter,
Dank voor je uitgebreide antwoord. Ja, bestuurlijk is het nogal ingewikkeld in het Caribisch deel van het Koninkrijk, met drie eilanden die een land zijn (Sint Maarten, Aruba en Curaçao) en drie eilanden die een openbaar lichaam zijn (Bonaire, Saba en Sint Eustatius).
Ik zeg niet dat alle Basisregistraties voor deze eilanden, waar bij elkaar opgeteld minder dan 350.000 mensen wonen, dagvers bijgehouden moeten worden, of dat er elk jaar een hoge resolutie foto gevlogen moet worden. Maar het verbaast mij wel, dat er - vanuit de Nederlandse overheid - helemaal niets aangeboden wordt. (Je hebt waarschijnlijk gelijk dat die taak niet bij PDOK of het Kadaster belegd is.)
Ik zit nu tijdelijk bij een dienst waar gegevens op een satellietbeeld (sentinel 1 of 2) geprojecteerd wordt, om toch maar iets van een luchtbeeld te bieden als ondergrondkaart. Maar ja, een satellietbeeld… als je inzoomt op een eiland dan zie je alleen nog maar vlekken.
Hoe anders is dat in Frankrijk, waar veel overzeese gebiedsdelen gewoon de status van departement hebben, net als de departementen op het vasteland van Frankrijk. En bij de Franse IGN worden dus ook allerlei data aangeboden met betrekking tot deze overzeese territoria.
Ons land Sint Maarten beslaat maar de helft van een eiland, de andere helft hoort bij Frankrijk. En dan wordt het leuk: van dit Franse deel wordt bij de IGN een kaart aangeboden, waarbij de zuidelijke, Nederlandse helft van het eiland op grotere schaalniveaus niet ingetekend is. Voor de Franse luchtfotoservice geldt dat niet: daarop is Sint Maarten wel - in redelijke resolutie - zichtbaar. Het was de Fransen blijkbaar te veel werk om dat stuk van de foto helemaal te blurren.
Zie Sint Maarten in het Franse géoportail.
Groet,
Egge-Jan