Opgevuld of niet opgevuld

AHN2 05 data worden aangeboden in 3 smaken: ruw, dat is met gebouwen en huizen, en gefilterd, waarbij de huizen en bomen zijn weggefilterd.
Die laatste data zijn te krijgen in ‘opgevuld’ en ‘niet opgevuld’.
Nou zou ik denken dat de plek van bomen en huizen bij de "niet opgevulde’ data te zien zijn als witte gaatjes in het beeld op de plek waar de huizen zijn weggehaald. Dat is ook zo. Vooral in bebouwde komen zijn heel veel witte plekken te vinden.
En dat die gaatjes in de “opgevulde” data zouden zijn opgevuld door interpolatie. Maar dat is niet zo. Daar zijn dezelfde witte plekken te zien. Geen verschil.

Als ik dan naar de online viewer ga, zie ik dat daar bij de maaiveld-versie de witte plekjes wèl opgevuld zijn.

mijn vraag is dus: welke data moet ik downloaden om een hoogtekaart te kunnen maken zònder witte plekjes.

ik gebruik qgis 3.2.

1 like

Over de opvulling van het AHN2 staat in het kwaliteitsdocument het volgende:
In principe wordt een grid geleverd dat alleen een hoogtewaarde bevat als er ook daadwerkelijk een hoogtemeting binnen de cel ligt. Dit resulteert dus in een bestand met mogelijk een aantal no-data waarden waar wel een hoogtewaarde mag worden verwacht. Omdat het voor visualisaties en modeleringen lastig kan zijn als er zulke gaten in het hoogtebestand zitten, wordt er ook een opgevuld bestand geleverd. In dat bestand zijn de gaten die ontstaan door een incidenteel ongunstige combinatie van puntdichtheid en puntverdeling opgevuld op basis van de hoogtewaarden van de omliggende cellen. Deze opvulling wordt zorgvuldig toegepast, om te voorkomen dat bijvoorbeeld gaten die samenvallen met een sloot niet worden dichtgerekend.

Deze opvulling was dus vooral bedoeld voor het opvullen van incidenteel lege pixels, en dus niet voor het dicht interpoleren van het bestand. Omdat de inwinners in de loop van het AHN2 over het algemeen met een grotere marge zijn gaan inwinnen, is er in de praktijk weinig verschil meer tussen het opgevulde en het niet opgevulde bestand. Daarom is dit onderscheid in het AHN3 niet meer gemaakt.

In de online viewer heeft ESRI een bewerking gedaan op het maaiveld bestand, waarbij de witte plekken alleen visueel opgevuld zijn (dus alleen voor het mooie plaatje zonder gaten). Als je de hoogte opvraagt op die plekken, zul je zien dat je no-data terugkrijgt.

Als je een volledig dicht geïnterpoleerd bestand zoekt (dus maaiveldhoogte niveau geïnterpoleerd) is deze niet standaard beschikbaar via de AHN organisatie (of via de Viewer). Het zou wel kunnen dat er marktpartijen zijn die dit voor delen van Nederland of misschien heel Nederland hebben gedaan, maar dan zal het bewerkte bestand gekocht moeten worden bij die marktpartij.