Ophalen lijst van plannen voor een locatie

Hallo,

Ik probeer een lijst op te halen van alle plannen (structuur, bestemming etc) voor een bepaalde locatie. daar gebruik ik nu deze request voor:

https://afnemers.ruimtelijkeplannen.nl/afnemers/services?request=GetFeature&service=WFS&typeName=Plangebied&count=1000&outputFormat=text/xml; subtype=gml/3.1.1&version=2.0.0&bbox=142219.649,488462.324,142220.649,488463.324

Echter deze request haalt bijna 12 MB aan data op.

  • is dit de juiste manier om het te doen? een filteroptie zou fijn zijn, ik heb bv niet alle geodata nodig
  • het viel me op dat ruimtelijkeplannen.nl zelf een ander format gebruikt. Is dat format publiek toegankelijk?

voorbeeld vanuit ruimtelijkeplannen.nl
https://www.ruimtelijkeplannen.nl/plannenservice/plannen/xy/142251.427/488480.272

@MerijnKerlen kun jij helpen?

Hallo Erik,
https://www.ruimtelijkeplannen.nl/plannenservice/plannen/xy/142220.149/488462.824
Dit is de service welke gebruikt wordt voor de keuzehulp in de viewer van Ruimtelijkeplannen.nl op een specifieke locatie, in dit geval 142220.149,488462.824. Als resultaat geeft deze van de gekozen locatie de belangrijkste metadata van de aangetroffen plannen. Op de door jou gekozen locatie (1x1m, waarvan ik even het centrum heb gebruikt in bovenstaande link) zijn 40 plannen aangetroffen.
De WFS welke jij gebruikt bevat ook de historisch gelabelde plannen herkenbaar aan <app:historisch>true</app:historisch>. De WFS levert 56 plannen op waarvan 16 historisch. Ruimtelijkeplannen.nl, en de keuzehulp, toont deze historische plannen nooit, deze zijn alleen via de services raadpleegbaar. Deze plannen hebben namelijk geen enkele juridische waarde, de bronhouder heeft vaak haar eigen reden om deze op historisch te zetten. De resterende aangetroffen plannen (40) komen overeen met de aanroep zoals bovenaan gemeld.
De WFS haalt echter ook de geometrie van de 56 plangrenzen op. Dat bepaalt voor een groot deel de omvang van het request.

Hallo Merijn,

Dank je voor je antwoord. Alleen weet ik niet zo goed hoe/of dit een antwoord is op mijn vraag?

  • kan ik de plannenservice gebruiken die ruimtelijkeplannen.nl zelf gebruikt? of is dat niet de bedoeling?

  • kan ik de WFS (afnemers.ruimtelijkeplannen.nl) filteren bijvoorbeeld op die historische documenten of op de geodata? Hoe zou ik dat doen? Als ik de historische documenten weg zou kunnen laten zou dat iets helpen, maar 12 mb zou nog steeds ruimschootst teveel zijn voor mijn doeleinden

Ik ben geneigd in de tussentijd de plannenservice te gebruiken als dat ok is.

Hallo Erik,
Je kunt sowieso de plannenservice gebruiken. Deze wordt in ieder geval nog ondersteund totdat de Omgevingswet (OW) in werking treedt. Dat is, conform huidige stand van zaken, tot eind 2021. Daarna is deze zeer waarschijnlijk niet meer te gebruiken omdat het DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet), waaronder de Viewer Regels op de Kaart, de verantwoordelijkheid van de huidige Wet Ruimtelijke Ordening (Wro), en daarmee de viewer van Ruimtelijkeplannen.nl, overneemt.
In het kader van de overgangsperiode (overbrugging van Wro naar OW) hebben wij een REST API ontwikkelt waarmee alle ruimtelijke plannen ontsloten kunnen worden. Deze blijft tot einde overgangsperiode (vooralsnog is dat 2029) beschikbaar. Daarmee kan jouw vraag ook beantwoord worden.
Meer info over deze API vindt je op de volgende locatie;

1 like

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.