Ophalen van gegevens bijvoorbeeld alle kapperszaken

Ik ben erg benieuwd of er een API bestaat waar je kan zoeken naar bijvoorbeeld kapperszaken of horeca in een bepaald gebied. Bestaat er zo’n API? Ik heb overigens naar BAG API gekeken en daar kun je alleen naar panden zoeken in een bepaald gebeid, maar je kunt niet specificeren naar een bepaald pand.

Thanks.

Ik denk dat die gegevens makkelijker in OpenStreetMap gevonden kunnen worden. Bijvoorbeeld via Overpass Turbo:

Het blijft wel lastig om te specificeren, ze kunnen ook ‘salon’ of ‘beauty’ heten.

1 like

Of de KvK-API (Handelsregister). Kost wel geld.

2 likes

Of met de QuickOSM plugin in QGIS:

2 likes

De KvK api is de beste optie, inderdaad wel betaald. In mijn ervaring is OSM voor dit soort data vaak niet compleet en/of actueel genoeg. Of het voor jou wel goed genoeg is hangt natuurlijk van het soort analyse af.

Thanks voor je antwoord! Is het dan mogelijk om bijvoorbeeld alle kappers gegevens op te halen want ik heb er een onderzoek naar gedaan en ik kon alleen vinden dat je individuele gegevens van een bedrijf kan opzoeken…

Thanks!! dit is inderdaad een mooi optie alleen is het niet helemaal actueel helaas

OSM is inderdaad helaas niet zo actueel/volledig voor dit soort type data.

Met de KvK moet je ook een beetje oppassen. Let goed op dat je de vestigingsadressen krijgt en niet bij supermarkten bijvoorbeeld het adres van de het hoofdkantoor van AH in Zaandam.

Wat zou het mooi zijn als er een open, accurate (basis) registratie was van voorzieningen in Nederland, zoals winkels, artsen, kappers, fysiotherapeuten, horeca e.d.

1 like

Helaas heb ik zelf geen ervaring met de KvK-API.
Als ik de documentatie (versie juni 2022) goed interpreteer, zitten de SBI-activiteiten alleen in de output, en kun je er niet gericht op zoeken. Dat betekent zo te zien dat je gegevens voor een groter gebied moet opvragen, in de hoop dat de gegevens die je zoekt er ook bij zitten (ook wel bekend als ‘met hagel schieten’).

Als het goed is kunnen zelfstandigen binnenkort hun adres afschermen en bijvoorbeeld een postbus opgeven. Al die zelfstandige kappers en fysiotherapeuten (aan huis) hebben dan een locatie op de postbussenvoorziening.

Ik kan me zo voorstellen dat er een heleboel mensen juist niet blij zijn met een open registratie van alle voorzieningen.

Anders Google Maps api?

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.