Ophalen van het 3d model in programma's als Sketchup

Goedendag. Eén van de programma’s waar 3d modellen tot zijn rond komen is het programma ‘sketch-up’. Gezien het feit dat ik veel werk binnen dit programma ben ik opzoek naar een makkelijke manier om het 3d model te kunnen importeren. Is deze optie er? En zoja, welke stappen zijn hiervoor nodig?

Dat is nog niet zo eenvoudig. Je kunt converteren naar IFC. Sketchup kan ifc2x3 inlezen. Lees deze bijdrage maar eens.

Voor maaiveld contour en AHN ruwe laserscan data zijn ook wel weer manieren. Kun je omschrijven wát je precies wil wat betreft 3D model?

Bedankt voor uw reactie.

Het zal toegepast worden binnen de sector ‘stedenbouw’.
Hiervoor tekenen we naast het te realiseren gebied ook de omgeving in om zo duidelijkheid/inzicht te geven in de balans tussen bestaand en nieuw. De nieuwe bouwblokken worden na mate de tijd duidelijk. Zo gaan we van enkele schetsen naar een uitgebreide technische tekening met daarin o.a. de bouwhoogtes, dakvormen, eventuele bijgebouwen, enz… Het probleem zit vooral in de bebouwing voor de omgeving. Er zijn uiteraard diverse manieren om het te achterhalen, maar het zal nooit zo precies zijn als we voor ogen hebben. Nu deze 3d bag vrijgegeven werd, bood het direct een mooie gelegenheid om dit toe te passen. Echter komen we er niet uit hoe we de bebouwing in keurige staat kunnen krijgen in sketchup. Het is dus belangrijk dat de woningen correcte maten hebben en compleet zijn. Denk aan de juiste dakvormen, juiste hoogtes, maar ook aan kenmerken als een dakkapel.

De ontwikkelaars hebben er deze pagina aan gewijd. Er staat ook een screenshare filmpje bij van Sketchup

Super! Het is nagenoeg gelukt. Heb alle stappen gevolgd, maar loop enkel nog tegen het converteren van JSON naar GML bestand aan. Ik ben ervan overtuigd dat zodra dit werkt de rest ook lukt. Het probleem zit hem in de command prompt. Ik krijg de volgende 2 zinnen zodra ik het open:

Het systeem kan het opgegeven pad niet vinden.

(arcgispro-py3) C:\Users\TheoSomeren\AppData\Local\Programs\ArcGIS\Pro\bin\Python\envs\arcgispro-py3>

Zodra ik iets intype zoals beschreven bij de uitleg, dan blijven die bovenstaande 2 zinnen zich telkens herhalen.

Welke methode gebruik je? Niet Citygml-tools om de gml bestanden te maken?

Het is inmiddels gelukt. Enorm bedankt! Het probleem bij het omzetten van JSON naar GML is nog steeds niet opgelost, maar heb het via een andere manier gedaan. Heb de bestanden gedownload, ingeladen in autocad en opgeslagen als dwg bestand. Dit dwg bestand heb ik vervolgens ingeladen in sketchup (pro versie). De gebruikte link met alle stappen die hiervoor nodig waren: 3D BAG Data importeren in AutoCAD - RODEMA Engineering, Bureau voor CAD ondersteuning

Nogmaals bedankt en ik hoop dat er naast mij ook andere sketchup gebruikers hiervan kunnen profiteren.

Mooi zo! De laatste update van bag vermeld dat json files niet meer (of minder?) triangulatie laat zien. Zeker een onderzoekje waar wat voor cad nu de beste geometrie oplevert om mee te tekenen. En uiteraard om even terug te koppelen naar de 3d bag boys and girls.

Deze bijdrage.