Oproep, hulp gevraagd

Beste deskundigen,

Als een makelaarskantoor met één medewerker, zijn we op zoek naar hulp bij het ontwikkelen van een gebruiksvriendelijke softwareoplossing of een andere vorm van ondersteuning. Ons doel is om meerdere kadastrale percelen in te voeren, waarbij automatische selectie mogelijk is op een overzichtskaart tot 100 kadastrale percelen, met optioneel de mogelijkheid om een luchtfoto laag of een laag met informatie over grondsoorten weer te geven.

Hoewel we geen inhoudelijke kennis hebben van QGIS of andere systemen, zien we op dit moment de tijdsinvestering om dit zelf te leren als te groot. Daarom zijn we op zoek naar een oplossing die begrijpelijk en gemakkelijk te gebruiken is voor ons makelaarskantoor. Bij het bieden van een geschikte software-oplossing uiteraard tegen betaling. We waarderen elke hulp of suggestie die jullie ons kunnen bieden.

Dank voor je reactie.

hoi jaws, wat bedoel je precies met “een laag met informatie over grondsoorten”?

Hoi Thomas,

In KAD viewer, wat we nu gebruiken, is een kaartlaag beschikbaar met bodemsoorten (bodemclassificaties) denk bv aan zandgronden, veengronden, kleigronden.

Ik denk dat als je de betreffende kaartlagen opent in QGIS en het project opslaat je heel ver bent. Je kunt dit dan maar op 1 pc/laptop gebruiken, dus het is geen web-oplossing voor klanten o.i.d. Selecteren van percelen, en zoeken op perceelnummer werkt standaard. Is dat voldoende?

1 like

CBS Bodemgebruik geeft informatie over het gebruik, zoals bos, water, sportterrein. Er zijn meerdere soorten kaarten te downloaden die je vervolgens in QGIS kunt inlezen.
CBS Bodemgebruik is te vinden op:

1 like

Hoi Raymond, dank voor je reactie. Als je kunt zoeken op kadastrale perceelsnummers op een eenvoudige manier zou dit best een goede oplossing kunnen zijn. We gaan het eens proberen! Andere reacties zijn nog uiteraard nog steeds welkom.

Heb je al naar de PDOK viewer gekeken? Hierin kan je op perceelnummer zoeken en er zijn ook allerlei ondergrondkaarten en luchtfoto’s te vinden. Perceelgrenzen (kadastrale kaart WMTS laag) kan je overal overheen leggen. Voor grondsoorten kan je bijvoorbeeld de laag Fysisch Geografische Regio’s gebruiken of de BRO Geomorphologische kaart.
Wil je geautomatiseerd kaarten maken met meerdere percelen tegelijk geselecteerd, dan heb je wel wat kennis van GIS nodig. Je kan met de PDOK services plugin de eerder genoemde kaartlagen in QGIS inladen. Om aan selecteerbare perceelgrenzen te komen heb je daarbij nog de perceel WFS nodig. Dit is een interactieve laag, WMS en WMTS zijn alleen maar plaatjes zogezegd. Met de WFS kan je van alles instellen over hoe je je kaarten er uit wilt laten zien. Daar kunnen we je op dit forum wel bij helpen.

1 like

Op dit moment maken we gebruik van de PDOK Viewer, wat inderdaad een mooi systeem is voor het maken van kaarten met de genoemde lagen. Echter, als het gaat om het invoeren en selecteren van meerdere percelen, lijkt het erop dat ik QGIS moet gebruiken. Ik heb QGIS inmiddels gedownload, dus bedankt voor de tip.

Je hebt me ook geholpen om het verschil tussen WFS/WMS/WMTS duidelijk te maken. Ik heb de PDOK-servicesplugin gedownload en de laag ‘BRT achtergrondkaart’ standaard toegevoegd, samen met een luchtfoto. Daarnaast heb ik een WFS-verbinding (via WFS/OGC API) met het Kadaster tot stand gebracht en meerdere labels aangemaakt, zodat het sectienummer, perceelnummer en grootte zichtbaar zijn op de kaart.

Tot zover gaat alles goed.

Nu wil ik graag meerdere percelen invoeren en deze automatisch laten selecteren op de kaart.
Links bovenin kan ik wel één-voor-één kadastrale percelen handmatig opzoeken en selecteren. Ik zou graag meerdere percelen (tot bv 100 percelen) willen invoeren en willen selecteren. Kan iemand me een tip geven hoe ik dit op een snelle en slimme manier kan doen?

Mooi zo, je bent al heel ver. Ik zou nu als tussenstap aanbevelen om een uitsnede van de percelenkaart als lokale kopie op te slaan. De percelen WFS bevat heel Nederland en wordt dynamisch over het internet binnen gehaald, dat is traag. Selecteer (knop met geel vierkant en pijl) een rechthoek waarbinnen de gewenste percelen vallen, liefst ter grootte van hooguit 1 gemeente. Dan rechtsklikken op de laag perceel en Exporteren > Geselecteerde objecten opslaan > indeling GeoPackage.
Je krijgt dan een nieuwe laag die uit het lokale geopackage bestand wordt gelezen ipv over het internet. Rechtsklikken > Attributentabel openen om een excel-achtig overzicht te krijgen met de perceelnummers. Hierin kan je met shift meerdere percelen selecteren. Deze lichten dan ook op in de kaart.

Moet het nog automatischer, dan is er in dat venster ook een knopje ‘Selecteren met expressie’ (geel vierkant met letter e). Hier kan je heel veel mee maar je moet even weten hoe het in elkaar steekt. In jouw geval kan je zoiets schrijven als:

sectie='C' and perceelnummer in (1, 2, 9999)
or sectie='D' and perceelnummer in (4, 5)

Daarmee zou je percelen C0001, C0002, C9999, D0004 en D0005 uit de uitsnede selecteren. De kadastrale gemeentecode kan je ook specificeren als dat nodig is.

1 like

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.