Organisatiecode meegeven voor Provincies

Op dit moment komt bij het opvragen van een gemeente feature de gemeentecode en de naam terug in het resultaat. Voor het opvragen van een provincie komt alleen maar de provincie naam terug.
Op basis van alleen maar de naam van de provincie is het vervolgens lastig om andere gegevens van de provincie (OIN bijvoorbeeld) te zoeken. Dit moet dan een op basis van de provincie naam, iets dat nog wel werkt in het geval van Utrecht maar moeilijker wordt bij Friesland (Fryslân en Friesland matchen niet).

Het zou heel handig zijn als bij het bevragen van een provincie de provinciecode ook meegegeven wordt zoals dat nu ook al het geval is voor gemeenten.

Hoi @matthijs.teerlink,
Ik kan me goed voorstellen dat iets als een ID handiger/makkelijker is dan als er met namen gegoocheld moet worden. Lastige aan dit vraagstuk is dat er voor provincies niet zo iets is als een tabel33 (zover ik weet,… mogelijk dat iemand anders op het forum dit kan verduidelijken).
Niet dat er geen ‘IDs’ zijn voor provincies gezien CBS codes heeft hangen aan provincies en er ISO codes zijn (NL-GE bijv.) maar deze codes komen uit ‘andere’ bronnen (dus andere bronhouders/betekenissen, en niet ‘universeel’ gebruikt/gedeeld).

Mogelijk dat @Jeroen_PDOK hier een verder toelichting op kan geven en/of een weg weet om deze vraag op de juiste plek weet te leggen bij BZK?

Hoi Wouter,

Ik kan ook niet dé lijst met provinciecodes vinden, als die er al is. Er is wel een lijst want als ik een bevraging doe bij de COR (https://portaal.digikoppeling.nl/registers/) krijg ik daar bij provincies wel een code terug. De codes die ik daar zie komen ook overeen met de codes die in deze tabel staan: https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84734NED.

De lijst is als volgt:
Flevoland 24
Limburg 31
Gelderland 25
Noord-Brabant 30
Zuid-Holland 28
Noord-Holland 27
Drenthe 22
Groningen 20
Utrecht 26
Fryslân/Friesland 21
Zeeland 29
Overijssel 23

Ik weet niet in hoeverre deze lijst een standaard is maar hij wordt dus in ieder geval door BZK/Logius en CBS gebruikt.

Hallo @matthijs.teerlink,

Naast de services die er al waren om bestuurlijke grenzen op de vragen is er sinds een tijdje ook een bestuurlijke grenzen REST API. Deze eerste versie van deze API is ontstaan vanuit een aantal wensen voor het Digitaal Stelsel Omgevingswet, we hebben nu net een 2e versie van de API live gezet. Ook de 2e versie van deze API komt vanuit wensen van het DSO, maar we verwachten dat deze wel breder toepasbaar is.

De API is te vinden op: https://brk.basisregistraties.overheid.nl/api/bestuurlijke-grenzen/v2

In de API zitten vier datasets:

  • Bestuurlijke grenzen dataset (van het Kadaster)
  • Waterschapsgrenzen (van het Waterschapshuis)
  • Landsgrenzen (van het Ministerie van BZK)
  • OIN lijst (van Logius).

De API heeft twee hoofdmanier van bevragen; opvragen van bestuurlijke gebieden met een focus op de grenzen de en het opvragen van openbare lichamen met een focus op de informatie over een openbaar lichaam.

In de API gebruiken voor gemeentes, provincies en waterschappen de CBS code. Voor het Rijk wordt de RIVG code gehanteerd. De codes hebben het volgende formaat:

Gemeentes: GM\d{4}, bijvoorbeeld: GM1234
Provincies: PV\d{2}, bijvoorbeeld: PV12
Waterschappen: WS\d{4}, bijvoorbeeld: WS1234
Rijk: LND\d{4}, bijvoorbeeld: LND6030

Daarnaast voeren we ook aan actieve match uit op de bovenstaande codes en de OIN lijst van Logius (waarin de bovenstaande codes ook zijn opgenomen) waardoor je bij gemeente, provincies en waterschappen naast de bovenstaande codes ook de OIN terug krijgt.

Mocht je deze API willen proberen laat het dan even weten, dan sturen we een API-key toe.

Hallo @jasperroes,

Bedankt voor de uitleg. Ik wist niet dat die API er is, volgens mij is dat wel wat ik nodig heb.
Ik onthoud het even voor wanneer we hem willen gaan gebruiken, dan zal ik opnieuw contact zoeken voor een API key.