OSM data naar Adobe Illustrator

Beste,

Hopelijk kan iemand mij op weg helpen. Ik wil graag OSM-data van Nederland lokaal bewerkbaar hebben in een GIS-programma. Ik heb de beschikking over QGIS en ArcGIS Pro. Ik ben eigenljk nooit de kaart van heel Nederland nodig, maar alleen uitsnedes daarvan. Uiteindelijk bewerk ik de kaarten na in Adobe Illustrator.

Het .pbf-bestand heb ik al gedownload van geofabrik.de. Is er een makkelijke manier om uitsnedes te maken van dit bestand en deze vervolgens om te zetten naar bijvoorbeeld een geopackage? Zo te zien kan ik de route van een postgreSQL database in combinatie met bijvoorbeeld Osmium bewandelen. Maar ik wil de organisatie waar ik werk liever niet opzadelen met een te technische werkwijze. Overpass-turbo werkt prima voor kleine uitsnedes, maar bij grotere loop ik toch tegen een limiet aan.

Ik heb de kaarten voornamelijk nodig voor cartografische doeleinden. Ik werk nu met “ArcGIS Maps for Adobe Creative Cloud” en .aix bestanden maar de functies hiervan zijn redelijk beperkt.

Misschien heeft iemand hier een briljant idee.

Groeten,

Niek

1 like

Ik ben al een stukje verder. Het lijkt er op dat ik toch met een database moet gaan werken. Maar er is ook een alternatieve manier voor als je de database route wilt overslaan. In QGIS heb je de GDAL > Vector conversion > Convert format tool. Deze tool maakt van de OSM-data een .gpkg. Vervolgens kun je een uitsnede maken van het gebied dat je nodig bent (in ArcGIS Pro kun je de Extract Data tool gebruiken, in QGIS is vast een vergelijkbare tool).

Aangezien er voor mij zoveel overbodige data in OSM staat, lijkt het voor mij nu logischer om de OSM-data te importeren in PostgreSQL/PostGIS (met de osm2pgsql tool), de data op te schonen, en vervolgens te exporteren als .gpkg.

We komen er wel :slight_smile:

1 like

Je kunt bij Geofabrik ook de shapefiles (gezipt) downloaden. Bijvoorbeeld van Nederland, per provincie:
http://download.geofabrik.de/europe/netherlands.html

Die shapefiles kun je openen in QGIS, eventueel classificeren (en mooie stijlen maken), een layout maken van je gebied (bijvoorbeeld in RD) en dan exporteren naar .svg bestand (met of zonder behoud van groepen).

Dat .svg bestand kun je weer importeren in Illustrator en verder bewerken.

Een aantal klanten van mij doen dit op deze manier. Ik probeer ze altijd te overtuigen om wat ze met Illustrator doen met QGIS te doen (of te proberen) maar ze luisteren nooit. :slight_smile:

3 likes

Dankjewel! Dat is een mooie manier! Hier (een cartografisch bedrijf) werken we eigenlijk altijd met Illustrator in plaats van QGIS. Wanneer we een drukbestand hebben van een paar meter breed lopen we al snel tegen de grenzen aan van wat Illustrator aan kan :slight_smile:

Ja, (Q)GIS kan beter overweg met grote data sets, en de opmaak werkt met regels op de data. Daardoor kun je je kaart automatisch updaten als je een nieuwe data set krijgt.

In Illustrator ben je veel vrijer om de “data” handmatig aan te passen en je kaart precies te maken zoals je wil, maar je verliest de connectie met je brondata tijdens de import. Ook heb je in Illustrator zaken die belangrijk zijn in de grafische industrie zoals CMYK en Pantone kleuren.

1 like