OSM services niet vindbaar

Hoi

Ik volg deze handleiding die het proces behandelt voor het zoeken, downloaden en gebruiken van gegevens van OSM in QGIS (link). Echter, als zoek in de plugin van Qgis vind ik de bewuste services niet meer (plaatjes onder). Hoe krijg ik dit aan de praat?

https://www.qgistutorials.com/nl/docs/downloading_osm_data.html

ps
Uiteindelijke doel is om een kaart te hebben waarin AHN3 data met de plaatsnamen in een map staan
volgens deze methode http://www.qgis.nl/2012/10/20/eenvoudige-pdok-services-plugin-voor-qgis/

Volgens mij is de ‘OSM place search’ plugin een experimentele plugin.

In QGIS 2.18 LTS kan je bij plugins op het extra tabblad ‘experimentele plugins tonen’ inschakelen. Daarna is deze plugin wel te vinden:


In QGIS 3 werkt het op dezelfde manier:


De openlayers plugin zie ik zo snel niet terug in QGIS 3, maar je zou wel dus QGIS 2.18 LTS kunnen downloaden om die plugin te gebruiken.

Wat wil je precies?
Wil je een OSM achtergrond?
Wil je OSM/Nominatim geocoder gebruiken?
Wil je de osm data van een bepaald gebied dowloaden?
Of wil je alleen maar die tutorial door :slight_smile:
Afhankelijk van de vraag moet je OF terug naar 2.18 waar alles nog beschikbaar voor is (evt het vinkje experimentele plugins aanzetten).

in QGIS3 zou je:

  • XYZ lagen gebruiken voor een OSM achtergrondje (zie qgis.nl)
  • Nominatim Locator kunnen gebruiken voor geocoderen (denk ik (als maker :slight_smile: ) fijner dan OSM Place Search) (zie qgis.nl)
  • OSM Downloader plugin om OSM data te downloaden

Bedankt !
OSM places search werkt nu wel. Zie onderstaand. Ik wil uiteindelijk kunnen werken met AHN en BGT informatie. BGT plugin is inmiddels ook geinstalleerd. Werkt. Het lukt me alleen nog niet om simpel en basaal gemeenten en straten in te zien. Zie onderstaande screenshots.
De klic plugin lijkt me superhandig maar is inderdaad nog niet compatible, die geeft een foutmelding bij het installeren. De Openlayers plugin is wel geinstalleerd. was niet zichtbaar in het menu … deed alsof ik moest ik opwaarderen… maar doet het nog steeds niet.

Zie anders screenshot

Dit wil ik doen!: import gml, kml => export dxf etc…

Dit heb ik nodig ! (plaatje van NL)

bedankt alvast!
vr gr hans