Oude Gemeente codes opvragen PDOK locatie server?

Ik zou graag de verlopen gemeente codes willen opvragen met de PDOK locatie server. Bijvoorbeeld:

https://api.pdok.nl/bzk/locatieserver/search/v3_1/free?rows=1&fq=type:(gemeente)&q=hellevoetsluis

Deze gemeenten zijn samengevoegd en bestaan dus niet meer. Maar om te matchen met data uit 2021 bijvoorbeeld zou het handig zijn hier wel wat meer informatie over op te vragen. Als de PDOK locatie server dit niet bied, weet iemand een API waarmee dit wel zou kunnen?

Volgens mij zitten er nu alleen de huidige gemeenten in de locatie server. (heb ik verder ook niet in de documentatie kunnen vinden?)

Daarvoor zou ik de OWMS gebruiken: https://standaarden.overheid.nl/owms/terms/Gemeente.html. Als je de extensie html vervangt door xml, krijg je netjes machine-leesbare xmls.
Van een vervallen gemeente heeft endDate een waarde. En in successor vind je waarin die gemeente is opgegaan. Let alleen wel even op bij Den Haag en Den Bosch en zo: als de naam met een apostrof begint, zijn de xmls niet op te halen :frowning:

Alleen zit er geen geometrie bij, dus als je die nodig hebt word het wat lastiger (misschien CBS?).

Hmm dat is niet wat ik zoek. Want het gaat juist ook om de verkeerde spelling fixen. De tool is ervoor om een (dom) lijstje met gemeente namen om te zetten naar een bruikbare kaart. Dit wordt weer gematch aan de hand van de codes.
Dus bijvoorbeeld ik zoek op Hellevoetssstluis
De api geeft me Hellevoetsluis en gm_code 0530 terug. Zou mooi zijn als dit zou werken :slight_smile:

Een dergelijke API ben ik niet van op de hoogte. Maar hoe vaak moet dat gebeuren? Eenmalig? Of een regelmatig terugkerende vraag? Eenmalig zou ik het gewoon met het handje doen (of m’n FME thuislicentie :wink: ).

Overigens levert de Locatieserver bij Hellevoetssstluis ook niks op, terwijl de Woonplaats Hellevoetsluis wel gevonden word. Dus misschien is dat een beetje een extreem voorbeeld…

Helpt dit: Gemeentegeschiedenis ?
(met o.a. de zogeheten “Amsterdamse code” waarmee de lineage van gemeenten te volgen is)

1 like

Misschien heb je in de tussentijd de oplossing hiervoor al gevonden en kun je die delen.

Ik liep tegen hetzelfde probleem aan en de oplossing zie: Buurtcode en Wijkcode locatieserver probleem Kerncijfers wijken en buurten