Ik ben op de hoogte dat sinds 1 januari de omgevingswet is ingegaan. Er wordt echter ook een overgangsfase gegeven tot en met 2032 waarin gemeentes de tijd hebben om de bestemmingsplannen over te zetten naar een omgevingsplan.
Helaas niet. In een eerdere post (Uitfasering diensten en services Ruimtelijkeplannen.nl en alternatieven vanuit DSO-LV) heb ik gerefereerd aan een document waarin de juridische verankering en de gevolgen worden toegelicht. Hieruit kun je opmaken dat er veel meer mee speelt en dat de ruimtelijke plannen incompleet, incorrect en zonder juridische werking kunnen zijn agv gebruik Omgevingsplan, al dan niet met de pons.
Mijn advies is om dat document kritisch door te nemen. Ik vermoed dat jouw vraag daarmee geheel beantwoord zal worden.
Overigens ook bij andere posts heb ik al vaker melding gemaakt van de noodzakelijke samenhang met de omgevingsdocumenten tot 2032.
Ik probeer de omgevingsplannen nu ook te verwerken.
Mijn applicatie heeft dus alle huidige geldende regels nodig die onder ruimtelijke ordening vallen op adres niveau.
Klopt de volgende flow dan:
Haal omgevingsdocumenten op en check of er een pons object op dit adres ligt, zoja dan is het omgevingsdocument geldig en vervallen ruimtelijke plannen, zoniet stap 2.
Haal ruimtelijke plannen op voor dit adres die juridish geldend zijn, een verzameling van deze plannen zijn de regels mbt. ruimtelijke ordening voor dit adres.
Ook hier geldt: helaas niet. Een ‘pons’ kan door een gemeente worden toegepast wanneer in het ponsgebied alle juridische regels over de fysieke leefomgeving zijn opgenomen in het Omgevingsplan. Regels uit één of meerdere bestemmingsplannen zijn in het ponsgebied dan niet meer geldig. Voor meer uitleg, zie: https://youtu.be/X65ocKb9xaI?feature=shared&t=1347
Wanneer het adres niet in een ponsgebied ligt, dan kunnen er juridische regels geldend zijn uit één of meerdere bestemmingsplan(-nen), TAM-IMRO plan(-nen) en het Omgevingsplan.
feitelijk heb je de volgende mogelijkheden voor een geselecteerde locatie;
omgevingsplan met actieve pons > binnen ponsgebied is alléén het omgevingsplan van toepassing, buiten het ponsgebied is het omgevingsplan en alle bestemmingsplannen (en aanverwant) van toepassing en deze moeten in samenhang met elkaar ‘gelezen’ worden.
omgevingsplan zonder (actieve) pons > het omgevingsplan en alle bestemmingsplannen (en aanverwant) zijn van toepassing en deze moeten in samenhang met elkaar ‘gelezen’ worden.
Vergeet niet dat er ook nog tijdelijk regelingdelen die bij het omgevingsplan horen van toepassing zijn.
Ik weet niet in hoeverre deze meekomen bij het opvragen van omgevingsplangegevens via de API. Ik neem aan dat genoemd staat dat deze delen van toepassing zijn en dat deze op basis van de akn identificatie dan weer separaat opgehaald kunnen worden.