Overlappende kaartlagen kadastrale minuut

Voor mijn afstudeeropdracht wil ik graag in qgis twee kaartlagen van de kadastrale minuut gebruiken. Ik heb ze netjes kunnen georefereren. Maar nu is er een overlap van de rand van de ene kaart over de andere. Dit zou ik graag weg willen werken zodat de twee delen een deel worden. Is er iemand die weet hoe ik dit moet doen? Ik heb het al via photoshop aan elkaar gemaakt maar daarna kon ik de nieuwe JPG niet meer georeferen. Alvast heel erg bedankt.

1 like

Ik zou alles wat geen kaartbeeld is eraf knippen middels een cropping tool. Photoshop kan, maar lijkt me overkill.

Daarna zou ik ze elk apart georefereren. Als dat goed lukt sluiten ze vanzelf mooi op elkaar aan.

Je kunt een laag een masker geven. De onderste tekening heb ik rechtsboven een masker gegeven.
Qgis 3.34 hier en werkt prima:

https://gis.stackexchange.com/questions/432427/creating-polygon-mask-in-qgis

Overigens gooi ik de minuutplannen eerst in Gimp en dan doe ik Color \ Auto \ White Balance. Dan krijg je de kleuren die je hier boven ziet.
Als je van je minuutplannen de GCP-punten hebt opgeslagen dan kun je die mooi gebruiken voor kleurgecorrigeerde plannen.

1 like