Overlappende labels exporteren in Atlas

Bij het exporteren van een puntenkaart als atlas wil ik graag labels die grotendeels in een andere laag liggen mee exporteren. Zodat, wanneer je de kaartbladen aan elkaar legt, er een geheel ontstaat. Op dit moment worden de labels afkapt op de overliggende laag.


De rode lijn in de afbeelding scheidt twee kaartbladen. Punt 204 komt nu bijvoorbeeld alleen voor in het bovenste kaartblad. Ik zou graag willen dat de overlappende onderkant zichtbaar is het onderste kaartblad.

Hoe kan ik een atlas exporteren met op elk kaartblad alle mogelijk zichtbare labels?

Volgens mij is de gangbare methode voor “tiling” een iets grotere afbeelding te exporteren (bijvoorbeeld 50px rondom) en en die rand er later er weer af te knippen. Geen idee of er in QGIS instellingen zijn om dit te doen.

Een trucje dat zou kunnen werken: je map-item iets groter maken dan je layout(-page) en dan je lay-out exporteren. Ben benieuwd!

1 like

In de “Atlas Settings”, onder het tabblad “item properties” (van de kaart/map) staan bovenaan een rijtje icoontjes, waaronder een voor de “labelling settings”. Daarin zit een vinkje “allow truncated labels on edges of map”.
Doet dat wat je zoekt?

3 likes