Overzicht standaarden digitaal stelsel Omgevingswet

Voor de realisatie van het digitaal stelsel Omgevingswet houden we bij welke standaarden we gebruiken. In het Overzicht standaarden digitaal stelsel Omgevingswet (.xls) zijn alle standaarden per project voor je op een rij gezet.

De verschillende componenten van het digitale stelsel zijn nog in ontwikkeling. De inhoud van de lijst is daarom nog (licht) aan verandering onderhevig. De lijst biedt al wel een goed beeld van de verschillende (bestaande) standaarden die we binnen het digitaal stelsel zullen toepassen.

Onderaan aan de lijst zijn de projecten op de basis-architectuurplaat van het digitaal stelsel geplot. Zo is inzichtelijk welke standaarden bij welke component worden toegepast.

Edit: Nieuwe versie van 9 juli 2018

1 like

Op Twitter (www.twitter.com/openstelselow) vroeg men zich af waarom domeinstandaarden zoals IMGeo, IMBOR, IMSW of GWSW niet zijn opgenomen in de lijst.

De reden daarvan is deze:

De lijst met standaarden die op de site Aan de slag met de Omgevingswet staan, bevat bestaande standaarden die door het DSO zijn geadopteerd voor een goede werking ervan en een aantal standaarden die nieuw door het programma DSO worden ontwikkeld (zoals STTR, STAM en STOP/TPOD).

De te gebruiken gestandaardiseerde informatiemodellen vanuit de verschillende domeinen, zoals IMBOR, IMSW, IMKAD, GWSW, IMAQUO, etc. is een vraagstuk die zich bij de zogenaamde Informatiehuizen afspeelt. Dat valt buiten de scope van het DSO, op Informatiehuis Ruimte na. Op dit moment is alleen besloten dat vanuit Informatiehuis Ruimte het Informatieproduct Overbruggingsfunctie Planologie gebouwd (IMRO, STOP/TPOD) mag worden. Vandaar dat IMRO en STOP/TPOD wel in de lijst terugkomen.

1 like

Dag Tessa,

Het valt me op dat er voor PR12-Gebruikerstoepassingen - GAS Viewer Regel + Kaart wordt verwezen naar de Handreiking Geo webrichtlijnen versie 1.0 (2013). Deze zijn indertijd door Geonovum in samenwerking met ICTU opgesteld en in 2015 geactualiseerd. Er bestaat dus een versie 2.0 bèta: https://www.geonovum.nl/wegwijzer/standaarden/webrichtlijnen-en-geo-20-bèta
Volgens mij zijn beide niet wettelijk verplicht (het zijn handreikingen over hoe om te gaan met wettelijke verplichtingen t.a.v. toegankelijkheid), dus zou ik in dit geval verwijzen naar de laatste, meest actuele versie (2.0 bèta).

Dankjewel voor je oplettendheid! Ik ga dit doorgeven aan de makers van dit overzicht.

Het overzicht wordt aangepast. Dank voor de feedback!

1 like

Er is een nieuwe versie van het Overzicht standaarden digitaal stelsel Omgevingswet.