Panden aan erf / publieke percelen

Hoi allen,

Ik ben tijdje bezig met Qgis en ik loop vast op 1 ding. Ik hoop dat iemand hier mij ermee kan helpen, want mogelijk zit ik op het compleet verkeerde spoor.

Ik heb voor mijn werk een aantal duizend panden. Een deel van die panden grenst aan een voortuin/achtertuin (erf) en een aantal grenzen aan de openbare weg(stoep, verharding etc)

Ik wil de splitsing maken voor de panden die grenzen tussen die 2.
Voornamelijk wil ik weten welke panden grenzen er allemaal direct aan een stuk voortuin/achtertuin.
Die kan ik dan uit mijn lijst halen en zo de splitsing maken.

Ik heb hiervoor in 1e instantie "Basisregistratie Grootschalig Topografie - Tiles [BGT Standaardvisualisatie] gebruikt. Hierin kan ik op de tegels klikken en die geven bv. erf aan.

Het lukt mij alleen niet om bv. die erf percelen te exporteren. Indien ik dat zou hebben, is het vlug geregeld.

Weet iemand een PDOK laag of een laag waarin ik deze info heb? Of een manier hoe dit eenvoudig te realiseren is?
Ik loop hierop vast en weet niet meer wat ik moet doen.

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Hallo @Taishiwilden,
De categorie van deze vraag staat nu op BRT, terwijl je vraag over de BGT gaat.
Ik denk dat je meer en betere antwoorden krijgt als je de categorie op BGT zet.
Groet Daniël

ik denk dat de snelste oplossing is om de Panden en Erf-objecten in te laden en een buffer van bijvoorbeeld 1 meter rondom de panden te trekken. Vervolgens met Verschil (Difference(?) de oorspronkelijke pandgeometrie en erf-geometrie van die Buffers aftrekken. Als er Verschil overblijft, dan ligt dat Pand aan de Openbare ruimte.
Als je bij het Bufferen de adresgegevens of Pand-ID als attribuut hebt meegegeven heb je gelijk de adressen / Pand IDs die aan de openbare ruimte grenzen.

Met de buffer van 1 meter neem je dus ook de panden mee die niet direct aan de openbare ruimte grenzen, maar een kleine voortuin. Daar kun je wellicht wat mee spelen.

1 like

Je kunt de BGT downloaden. Je moet dan kiezen voor de feature OnbegroeidTerreinDeel, en die moet je (in QGis) weer filteren op fysiek_voorkomen = erf. Dan heb je in ieder geval je erven, voor zover die als zodanig geregistreerd zijn.

Verder is de aanpak van Thomas een interessante, en zeker 1 van de opties die ik zou proberen, hoewel je daar wel tegen het verschil tussen voortuin en achtertuin aanloopt. En het feit dat, in mijn woonplaats althans, het vlak Erf het hele bouwblok bevat, met de panden en achterommetjes er uit geknipt. Geen idee in hoeverre dat soort constructies invloed gaan hebben op de uitkomsten, maar wellicht kun je dat er uit filteren.
Daarnaast zou ik ook nog kijken naar de Nearest Neighbour functie. Vermoedelijk zul je uiteindelijk uitkomen op een combinatie, want de consistentie van vastlegging in de BGT laat nog wel eens wat te wensen over. Daarnaast zie ik ook nog wel eens verschillen tussen wat als Erf staat geregistreerd in de BGT, en de daadwerkelijke kadastrale grens. Maar of dat een verschil zal maken, is afhankelijk van de informatievraag die je hiermee wil beantwoorden - en die ken ik niet, dus daar kan ik weinig over zeggen.

Wel een interessant probleem, hoor graag hoe je het uiteindelijk hebt aangevlogen :wink:
Stefan

1 like

Het verschil tussen Erf en Kadastrale grens kent, behalve de registratie van het Erf-object, nog twee mogelijke oorzaken: de kadastrale grens is een indicatieve grens.
Oneigenlijk grondgebruik: sommige mensen zijn boefjes en trekken een stukje openbare grond bij hun tuin. Als het goed is kijkt de BGT-bronhouder naar de feitelijke, werkelijke situatie en classificeert dat bijgetrokken stuk grond, na een luchtfotomutatiedetectie bijvoorbeeld, als erf. De kadastrale grens blijft waar die lag.

Maar misschien dat deze tutorial je vraag beter beantwoord:

En als je inconsistenties tegenkomt in de vastlegging van de BGT, vind je hier in het objectenhandboek: OTD | Onbegroeid terreindeel · IMGeo objectenhandboek

hoe het object officieel geregistreerd zou moeten zijn. Als het volgens jouw niet klopt, kan je hier een terugmelding doen om de kaart te verbeteren: Verbeter de Kaart

1 like

Wat bedoel je met indicatieve? De kadastrale grens is de officiële grens tussen verschillende eigendomsrechten, daar is niets indicatiefs aan.

:smiley: Daar zou ik meer dan een dagtaak aan hebben, en bovendien gaat het vaak ook niet om foutieve registraties, maar verschillende interpretaties van hetzelfde object. Geen van beide zijn strikt genomen fout, maar op de bronhoudersgrens verschillen ze wel. Nog even afgezien van het wel of niet doorsturen van niet verplichte zaken (boomspiegels bijvoorbeeld), wat regelmatig verschilt tussen bronhouders. Melden daarvan heeft geen zin, want niet verplicht…

Zodra je de BGT over meerdere bronhoudersgrenzen (met name gemeentegrenzen) heen gaat gebruiken, loop je daar tegen aan. Als je landelijk werkt, vooral in het buitengebied, is het geen bruikbare dataset is mijn ervaring.

“Vanaf Kadastrale kaart versie 5 toont de Kadastrale kaart ook informatie over de kwaliteit van de grens; het kwaliteitslabel. Dit label geeft, in vier klassen, de nauwkeurigheid weer waarmee terreingrenzen op de Kadastrale kaart zijn afgebeeld. Hiermee wordt zichtbaar met welke marge de ingetekende grenzen op de Kadastrale kaart kunnen afwijken van de werkelijke grenzen in het terrein. U kunt van de Kadastrale kaart geen maten afleiden. Bekijk voor meer informatie over kwaliteitslabels het filmpje hieronder.” (bron: Introductie - PDOK )

niet verplichte delen
tsja de interpretatieverschillen blijft een dingetje. Is inherent aan het stelsel van decentraal beheer.
Mocht je echt een duidelijke business-case hebben, een concreet voorbeeld van meervoudig gebruik van één bepaald BGT-IMGEO object waar je nu last van hebt door de interpretatieverschillen, dan zou je ‘zwaarder geschut’ kunnen inzetten door het bij het svb-bgt (https://www.svb-bgt.nl/) onder de aandacht te brengen.