Hallo,
Ik ben bezig met het integreren van de PDOK webservices in ons digitaal loket product (test/uitzoekfase) en ben naar het service-level aspect aan het kijken. Onze eindklanten vallen onder de categorie overheid, bv gemeentes die een aantal diensten aanbieden via ons loket.
Uit het document Producten- en Dienstencatalogus PDOK ten behoeve van Afnemers begrijp ik dat overheidsinstanties zich kunnen aanmelden voor het PDOK Basis service-level op basis van een IP adres en dit lijkt me me voor onze usecase ook wenselijk. Wanneer we in onze viewer echter direct een PDOK webservice URL gebruiken, bv https://geodata.nationaalgeoregister.nl/bag/wms zal de aanroep vanuit de browser van de inwoner gedaan worden en niet op een gemeente IP gematched kunnen worden.
Zijn voor deze situatie best practices bekend? Volgens mij hebben we de opties:
- Direct PDOK te bevragen en terugvallen op de fair-use policy voor inwoners
- Via een proxy van de gemeente te verbinden om van PDOK Basis gebruik te kunnen maken
Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met een dergelijk opzet en wat het advies vanuit PDOK is.
Vriendelijke groeten,
Bastiaan