PDOK basis service-level vanuit browser inwoner

Hallo,

Ik ben bezig met het integreren van de PDOK webservices in ons digitaal loket product (test/uitzoekfase) en ben naar het service-level aspect aan het kijken. Onze eindklanten vallen onder de categorie overheid, bv gemeentes die een aantal diensten aanbieden via ons loket.

Uit het document Producten- en Dienstencatalogus PDOK ten behoeve van Afnemers begrijp ik dat overheidsinstanties zich kunnen aanmelden voor het PDOK Basis service-level op basis van een IP adres en dit lijkt me me voor onze usecase ook wenselijk. Wanneer we in onze viewer echter direct een PDOK webservice URL gebruiken, bv https://geodata.nationaalgeoregister.nl/bag/wms zal de aanroep vanuit de browser van de inwoner gedaan worden en niet op een gemeente IP gematched kunnen worden.

Zijn voor deze situatie best practices bekend? Volgens mij hebben we de opties:

  1. Direct PDOK te bevragen en terugvallen op de fair-use policy voor inwoners
  2. Via een proxy van de gemeente te verbinden om van PDOK Basis gebruik te kunnen maken

Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met een dergelijk opzet en wat het advies vanuit PDOK is.

Vriendelijke groeten,
Bastiaan

@wouter.visscher : zou jij hier naar willen kijken, Wouter?

Hoi @bastiaan_k

Vanuit het perspectief van PDOK zien we beide situaties, die jij beschrijft ‘langskomen’. Welke voor jullie case het beste toe te passen is kunnen wij (PDOK) moeilijk beantwoord, dat hangt van verschillende factoren af.

Bijvoorbeeld: een applicatie als de bagviewer die maakt voor de brtachtergrondkaart WMTS en bag WMS gebruik van situatie 1, maar voor de bag WFS weer situatie 2. Dat heeft voornamelijk te maken met hoe die applicatie historisch is/was opgezet dat de WFS calls zijn blijven ‘hangen’ in situatie 2.

Wat we wel ‘zien/horen/merken’ is dat er voornamelijk gekozen wordt voor de eerste optie, ook met applicaties voor overheid (gemeente, waterschappen, enz…). Zeker als het gaat om nieuwe applicatie die gemaakt worden.

Groet,
Wouter

Hoi @wouter.visscher,

Dank je wel voor je antwoord, verhelderend!

Een direct aansluiting zou technisch eenvoudiger zijn maar betekent voor PDOK ook extra load die je niet direct kan herleiden naar 1 afnemer. Als dat niet bezwaarlijk is neig ik naar optie 1 voor de kortste klap.

Groeten,
Bastiaan