PDOK - bouwvlak - - Omgevingsloket - bouwvlak6

Een aantal jaren geleden moest ik regelmatig bestemmingsplannen bekijken en dan ging ik naar Ruimtelijkeplannen punt nl en kon ik vrij snel het bouwvlak en de hoogte vinden. Op omgevingsloket is dat al een stuk lastiger.

Toen dacht ik aan PDOK en hoi, de laag bouwvlak.

Maar ik twijfel er ernstig aan hoe recent ze zijn.

Ik ben voor meerdere van onze locaties het bouwvlak aan het opzoeken en onze nieuwe gebouwen staan heel vaak buiten de lijn. Ver buiten de lijn. Misschien helpt het dat iedereen meer en meer stroom wil hebben en dat onze gebouwtjes daarbij cruciaal zijn maar dan nog. :slight_smile:

En er zijn voor hele gebieden geen bouwvlakken beschikbaar.

Is PDOK wel de juiste locatie om een bouwvlak op te vragen?

vrgr Ron

Dag Ron,

Kun je iets specifieker zijn: welke PDOK dataset | welke PDOK service bevraag je? En daarbinnen: welke features | “kaartlaag”?

1867 - Bouwvlak (ik heb de lijn hier wit gemaakt)

De TenneT tuin staat bijna altijd buiten het bouwvlak

Maar de nieuwe gebouwen van Enexis ook. Het gebouwtje links staat er al zeker 3 jaar.

Dus ik twijfel aan de waarheid van de laag bouwvlak.

Ik ben ernstig groen wat betreft QGIS en PDOK. Ik kan een paar trucjes als een aapje maar dan houd het wel op…

Maar ik kan deze laag niet exporteren als dxf dus ik heb hier niets aan. Ik moet hem in Autocad krijgen.

Dag Ron,
Wat jij wilt is niet zo eenvoudig als je wellicht denkt. Op volgorde van juridische werking moet je ongeveer hiermee rekening houden:

1. Allereerst moet je in het omgevingsplan kijken wat er vermeld staat mbt bouwen.
  2. Aanvullend moet je kijken wat in de bestemmingsplannen vermeld staat mbt bouwen. Hierbij kun je te maken hebben met een planstapeling en verschillende statussen.
  3. Tot slot moet je kijken of er afwijkvergunningen zijn, zowel oude stijl als nieuwe stijl. In een afwijkvergunning kan bv vermeld staan dat het is toegestaan om buiten het bouwvlak te bouwen.

Bovenstaand blijft nog tot minimaal 2032 het geval vanwege de overgangsregeling Omgevingswet.

Bouwvlak in PDOK heeft alleen betrekking op punt 2. Verder geldt dat de dataset van de ruimtelijkeplannen in PDOK iedere 6 maanden geactualiseerd wordt. Via NGR kun je de bouwvlakken eventueel als gml downloaden.

Om een goede, en actuele, analyse uit te voeren kun je gebruik maken van Regels op de kaart in het Omgevingsloket of een combinatie van API’s van DSO-LV.

Dag Ron,
Je vraag | opmerking komt waarschijnlijk voort uit de gedachte dat je alléén binnen een bouwvlak mag bouwen.
Ik ben geen (RO-) jurist, maar volgens mij ligt het genuanceerder.
Zie bijvoorbeeld Moet ik bouwen binnen het bouwvlak? | CADDESK | 25+ jaar ervaring
of
Waar mag ik bouwen: bouwvlak of bouwperceel? | CADDESK |