PDOK en Kadaster: Wie is de opdrachtgever? Waar details over de opdracht?

Voor zover ik weet is het Kadaster de aangewezen partij om PDOK en diverse datasets in de lucht te krijgen/houden. Ik vroeg mij af wie de opdrachtgever is en waar details over deze opdracht te vinden zijn.

Misschien kun je hier wat mee:

Helaas. De opdrachtgever staat hier niet in, noch de aard van de opdracht. Helaas nemen de medewerkers van het Kadaster niet de moeite om op een vraag als deze te reageren, maar wel de moeite om na een vraag als deze mijn linkedinprofiel te bekijken (en dat is niet de eerste keer).

De reden is misschien dat de Kadastermedewerkers op dit forum vooral van de technische kant zijn en zich dus niet de aangewezen persoon voelen om hier antwoord op te geven? Misschien kun je meer informatie vinden als je zoekt op naar de “gebundelde offerte” (of “gebundelde opdracht”) van het Kadaster voor het ministerie voor het werk dat het Kadaster doet naast de tariefgefinancierde wettelijke taken. Of vul het contactformulier op kadaster.nl in.

1 like

Kun je hier echt nooit positief blijven? Je moet altijd wat te mopperen hebben (en als je niet wil dat mensen je linkedin profiel bezoeken, moet je geen linkedin-profiel aanmaken
). Het ontneemt mij in ieder geval de zin om nog verder te reageren op jouw posts, en dit zal dan ook voorlopig de laatste keer zijn dat ik reageer.

Anyway, met een beetje zoekwerk van minder dan 5 minuten met de termen “PDOK” en “opdracht”:
https://www.pdok.nl/over-pdok
"PDOK is tot stand gekomen door een samenwerking tussen het Kadaster, de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat, Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Economische Zaken en Klimaat, Rijkswaterstaat en Geonovum. PDOK is een open initiatief. Elke overheidsorganisatie die zijn geodata voor hergebruik beschikbaar wil stellen, kan zich tot PDOK wenden.

Het dataportaal PDOK wordt gehost door het Kadaster, dat er zorg voor draagt dat deze infrastructuur 24/7 beschikbaar is en een prima performance kent."

En ook deze: PDOK | Geonovum

Verder zie je heel veel van dit soort zoek-resultaten terug komen:
“in opdracht van het samenwerkingsverband Beeldmateriaal”
“In opdracht van BIJ12”
“in opdracht van het ministerie van BZK”

Oftewel: ik denk niet dat je 1 enkele opdracht zult kunnen vinden zoals jij die lijkt te zoeken. Het lijkt er meer op dat er op dit moment voor elke dataset een aparte opdracht ligt. En er is dus ook zeker niet 1 enkele opdrachtgever, maar PDOK is ontstaan uit een samenwerkingsverband.

1 like

Bedankt dat je alsnog antwoord geeft. Het ontbreken van antwoorden, of complete antwoorden, is wat frustreert en deze reacties uitlokt. Ik heb talloze malen gemeld dat de wfs incomplete resultaten geeft (ook onder de 1000 feautures. De huidige heb ik nog niet getest, ik laat de wfs helemaal links liggen ivm onbetrouwbaar). Ik heb dat onder meer met voorbeelden aangegeven, maar nooit iets van en indruk gekregen dat er iets mee gedaan wordt. Idem dito voor de documentatie.

Ik heb heel sterk het vermoeden, ik werk bij een vergelijkbare organisatie, dat ‘de Kadastermedewerker’ zo trots op zijn/haar werk is dat hij/zij het zo perfect mogelijk wil doen en daarbij volledig het gebruiksgemak over het hoofd ziet en ook over het hoofd ziet dat de eindgebruiker niet in het hoofd van de medewerker kan kijken en de beslissingen over bijvoorbeeld voorlooopnullen, een max van 20 op een API, of incorrectie geometrieĂ«n in de dataset houden niet kan raden. Hoewel dit te bewonderen valt, frustreert dit het gebruik enorm terwijl het zo ontzettend makkelijk eenvoudiger gemaakt kan worden: De BAG bijvoorbeeld aanbieden als een dataset zoals iedereen die gebruikt (95% van de tijd): zoals deze in de wfs zit. Ooit is dit door het Kadaster onderkend door te beloven een geopackage (en niet zo’n rommelformat als GML svp) aan te bieden. Dat is inmiddels een jaar of 3-4 geleden? Als ernaar gevraagd wordt is het antwoord: Moeilijk. Het probleem is dat het Kadaster het nu talloze afnemers moeilijk/duur maakt. Ik kan me niet voorstellen dat de opdrachtgever dat in gedachten had.

Bijkomende reden van frustratie: Het continu doorvoeren van veranderingen. Ik heb er moeieet in gestoken om, ondanks de slechte documentatie, het bagextract in FME uit te pakken tot iets bruikbaars. Dat FME-model crasht nu plotseling op de laatste download op de WPL-xml. Geen idee waarom. Ik kan deze vraag aan het Kadaster gaan stellen, maar de ervaring leert dat ik geen antwoord ga krijgen (waar ik iets mee kan).