PDOK gemeentes WFS importeren via DBmanager

Als ik de WFS Gemeentes uit de PDOK plugin via DBmanager probeer te importeren krijg ik deze foutmelding:

Fout 6
Object-opslaan fouten:Fout bij maken van objecten van #-9223372036854775808 tot #-9223372036854775808. Provider fouten waren:*
*PostGIS fout bij het toevoegen van objecten: ERROR: Geometry type (MultiPolygon) does not match column type (Polygon)*
*Slechts 0 van de 342 features opgeslagen.

Hoe kan ik via de GUI komen tot een succesvolle import naar de Database?

Hoi Bas,

Dit lijkt een configuratiefout aan PDOK-kant, die bestuurlijke gebieden-WFS zegt dat-ie als feature type polygons heeft. maar bevat wel degelijk multi-polygons.
Vergelijk bijv. met de PDOK CBS dataset “provincies_gegeneraliseerd_1998”, die wel als multi-polygon geconfigureerd is (ivm de Waddeneilanden)

Nb. Ook bijzonder: die gemeenten WFS moet voor Amsterdam (Zuidoost/Weesp) en Baarle-Nassau multi-polygons kunnen bevatten, maar Voorne aan Zee blijkt ook een exclave te hebben.

1 like

wij zijn dit aan het onderzoeken
en zullen zo snel mogelijk een fix of meer informatie bekend maken

Eehmmm, nee. Een configuratie-issue in de plugin dan. Een WFS communiceert niet wat voor soort geometrie er gepubliceerd word qua geometry type, dat zie je pas als je de geometrie daadwerkelij binnen krijgt.

het is inderdaad volgens de officiele WFS specificatie geen probleem dat er verschillende geometrietypes worden teruggeven

maar wij als PDOK proberen er wel voor te zorgen dat onze services consistent zijn in hun output
en dit probleem met Polygon en MultiPolygon outputs hier is alleen in de gml output van de wfs
als je de output in json opvraagt heeft elk feature MultiPolygon als geometrietype
ook als je via de atom de geopackage van bestuurlijkegebieden download, hebben ook alle records in de gemeente tabel MultiPoloygon als geometrietype

we gaan morgen ochtend een fix uitrollen zodat de gml output van de WFS ook voor alle features MultiPolygonen teruggeeft
niet omdat dit technisch verkeerd is, maar zodat dit consistent is met de andere output formaten en services die wij uitserveren

1 like

Super!
Ik word altijd heel blij van deze praktische insteek @Wouter_Remijn :grinning:

Ik hoor trouwens ook graag wat de technische oplossing inhoudt, daar kunnen diverse lezers in hun eigen (Map-)server ook hun voordeel mee doen.

de technische oplossing is het gml_[geometry name]_type veld gebruiken in de layer definition van een mapfile

deze gaat gepaard met het gml_geometries veld

en om het in de json output van de wfs ook correct te krijgen kan je wfs_geomtype of ows_geomtype gebruiken

in de specifieke voorbeeld voor bestuurlijkegebieden zien die velden er zo uit

"gml_geometries"  "geom"
"gml_geom_type"   "MultiPolygon"
"wfs_geomtype"    "MultiPolygon"

specifieke documentatie is hier te vinden: WFS Server — MapServer 8.0.1 documentation

1 like

@Bas020

De change is uitgerold, dus alle features worden nu altijd als MultiPolygon uitgeserveerd
Ik hoop dat dit je probleem oplost

Dank @Wouter_Remijn , werkt als een zonnetje !

1 like

@Bas020

Deze change is voor nu terugedraait, omdat we op dit moment wat problemen ondervinden. We willen eerst uitsluiten of het door deze change komt. Excuses voor het ongemak.

@Robbert
Dank voor de informatie. Dat is jammer voor mij. Is er al zicht op een oplossing zodat het wel goed werkt? Hoor het graag.

@Bas020

Nee helaas nog niet, wij houden je op de hoogte.

Hallo @Robbert ,
Omdat ditzelfde wellicht bij onze eigen Amsterdamse webservices ook kan spelen ben ik erg benieuwd tegen welke hobbel jullie aanlopen. Dan loop ik niet in dezelfde valkuil :slight_smile:
Mag evt ook per DM als dat om redenen fijner is.

groet,
Gert-Jan

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.