Als ik de WFS Gemeentes uit de PDOK plugin via DBmanager probeer te importeren krijg ik deze foutmelding:
Fout 6
Object-opslaan fouten:Fout bij maken van objecten van #-9223372036854775808 tot #-9223372036854775808. Provider fouten waren:*
*PostGIS fout bij het toevoegen van objecten: ERROR: Geometry type (MultiPolygon) does not match column type (Polygon)*
*Slechts 0 van de 342 features opgeslagen.
Dit lijkt een configuratiefout aan PDOK-kant, die bestuurlijke gebieden-WFS zegt dat-ie als feature type polygons heeft. maar bevat wel degelijk multi-polygons.
Vergelijk bijv. met de PDOK CBS dataset “provincies_gegeneraliseerd_1998”, die wel als multi-polygon geconfigureerd is (ivm de Waddeneilanden)
Nb. Ook bijzonder: die gemeenten WFS moet voor Amsterdam (Zuidoost/Weesp) en Baarle-Nassau multi-polygons kunnen bevatten, maar Voorne aan Zee blijkt ook een exclave te hebben.
Eehmmm, nee. Een configuratie-issue in de plugin dan. Een WFS communiceert niet wat voor soort geometrie er gepubliceerd word qua geometry type, dat zie je pas als je de geometrie daadwerkelij binnen krijgt.
het is inderdaad volgens de officiele WFS specificatie geen probleem dat er verschillende geometrietypes worden teruggeven
maar wij als PDOK proberen er wel voor te zorgen dat onze services consistent zijn in hun output
en dit probleem met Polygon en MultiPolygon outputs hier is alleen in de gml output van de wfs
als je de output in json opvraagt heeft elk feature MultiPolygon als geometrietype
ook als je via de atom de geopackage van bestuurlijkegebieden download, hebben ook alle records in de gemeente tabel MultiPoloygon als geometrietype
we gaan morgen ochtend een fix uitrollen zodat de gml output van de WFS ook voor alle features MultiPolygonen teruggeeft
niet omdat dit technisch verkeerd is, maar zodat dit consistent is met de andere output formaten en services die wij uitserveren
Deze change is voor nu terugedraait, omdat we op dit moment wat problemen ondervinden. We willen eerst uitsluiten of het door deze change komt. Excuses voor het ongemak.
Hallo @Robbert ,
Omdat ditzelfde wellicht bij onze eigen Amsterdamse webservices ook kan spelen ben ik erg benieuwd tegen welke hobbel jullie aanlopen. Dan loop ik niet in dezelfde valkuil
Mag evt ook per DM als dat om redenen fijner is.