PDOK in QGis - inladen luchtfoto's

Ik gebruik de PDOK luchtfoto’s in QGis.
Echter krijg ik elke keer een foutmelding als ik QGis open. Ik moet dus elke keer de luchtfoto opnieuw inladen. Hoe kan ik dit oplossen?

Hallo Marco,
Wat is de foutmelding? Als je daar een screenshot van toont, kan iemand je helpen. Zonder precies te weten wat de foutmelding is, hebben wij ook geen idee :wink:
Gr. Derek

Uploaden: image.png…

Dag Derek
Ik gebruik versie 3.40 van QGis

Ik denk dat je het beste de Luchtfoto Actueel Ortho 8cm RGB kunt gebruiken. Dan heb je altijd de laatste versie van de luchtfoto en hoef je niet elk jaar de luchtfoto opnieuw in te laden.
Gebruik je de PDOK plugin? Dan heb je die luchtfoto zo gevonden.

Helaas werkt het ook niet met Luchtfoto Actueel Ortho 8cm RGB. Misschien moet ik QGis maar eens updaten

Hallo Marco,
Welkom!
Paar vraagjes:

• wat is de foutmelding die QGis geeft? Het screenshot laat alleen zien dat de luchtfoto’s niet beschikbaar zijn, maar zegt niks over waarom QGis denkt dat ze niet beschikbaar zijn. Kun je vinden in View → Panels → Log Messages.
  • Welke url gebruik je voor de luchtfoto’s? Deze https://service.pdok.nl/hwh/luchtfotorgb/wms/v1_0 werkt het best, en heeft ook 2024 beschikbaar als je die nodig hebt (hoewel Actueel_ortho25 idd altijd de laatste heeft, maar soms heb je luchtfoto’s van een bepaald jaar nodig).

Oh, en ik denk niet dat dit aan de versie van QGis ligt: ik heb zelf 3.34 nog staan, en heb dit probleem niet - dus vermoedelijk ligt het ergens anders, misschien een netwerk/proxy instelling of zo.

Ik heb een nieuwe WMS-laag toegevoegd waarbij ik verwijs naar de link in jouw vorige reactie en dit lijkt te werken. Heel erg bedankt!

1 like

PDOK plug-in, werkt als een tierelier!

3 likes

Misschien had het iets te maken met dit probleem: