PDOK Kaart Wizard en externe KML

Is het mogelijk om de html-code die de PDOK Kaart Wizard genereert zo aan te passen, dat deze een extern opgeslagen kml bestand gebruikt? Ik wil eigenlijk niet de markers in de javascript hebben staan, maar als apart kml bestand. Kan dat? Ik kan het niet vinden namelijk…

Dag @arjankessels. We hebben dit indertijd gedaan voor de gemeente De Bilt. Een korte beschrijving van onze aanpak vind je in onze blog post De Bilt zet PDOK Kaart in voor afvalbakadoptieplan. Hopelijk helpt dit je verder.

2 likes

Super! Ik heb gezien dat het met “kmlurl” kan. Dit werkt goed. Ander vraagje daarbij: kan ik als coördinaten bij “loc”: “177486.506, 361895.111” voor het startpunt van de kaart ook de lang-lat notatie gebruiken?

Hallo @arjankessels,
Ik kreeg de vraag om bij ons een kaart met aanbiedplaatsen van containers op de website te plaatsen. Dit lukt mij niet met de standaard url van pdokkaart. Zoals jij aangeeft heb jij gebruik gemaakt van kmlurl. Kan je mij hier iets meer over vertellen?

Ik heb hiervoor de code gebruikt zoals die op de PDOK site te vinden is bij de voorbeelden, Zie:
PDOK Voorbeelden > voorbeeld 4.
De KML bestanden maakte ik voorheen in Google Maps, maar nu meestal met de PDOK Kaart Wizard (https://kaart.pdok.nl/). Die .kml bestanden zet ik op de server van onze eigen website en in de html code wordt deze dan opgehaald.

Een voorbeeld is te zien op onze website, zie: Containers voor glas, plastic, metaal en drinkpakken (PMD) | Gemeente Weert
Dit is de HTML-code voor de kaart op de pagina. De regel die vet gedrukt is, haalt het kml-bestand op.

Dank je Arjan.
Ik ga er met de websitebeheerder mee aan de slag. Jullie kaart ziet er net zo uit, als wat ze bij ons willen.
Echter willen ze bij ons misschien alleen een link opnemen naar een kaart en niet integreren in de website.

Een URL heeft een maximum lengte. Heb je veel markers in een kaart staan (bij meer dan 3 gaat het volgens mij al mis) dan wordt de URL die je kunt genereren al te lang en werkt dit niet via een link. Je kunt in de Kaart Wizard (https://kaart.pdok.nl) standaard wel een link genereren, maar je zult zien dat bij meerdere markers je op een gegeven moment geen URL meer krijgt, maar alleen een xml / kml bestand met de markers. Die zul je dan zelf op je website moeten zetten een aanroepen vanuit je eigen html-code.