pdok kadaster bestanden downloaden en omzetten met Qgis naar dxf

Geachte heer, mevrouw,

Ik hoop dat u mij verder kunt helpen. Ik ben al weken bezig om bijvoorbeeld van de gemeente Nuenen de kadastrale kaart met gebouwen via pdok te downloaden om deze vervolgens via Qgis om te zetten naar dxf bestanden zodat deze in autocad geopend kunnen worden.

Wat wil ik bereiken:

Van een aantal gemeentes kadastrale tekeningen hebben met daarop:

  • De percelen
  • De panden (in de kleur grijs)
  • Belijning van straten
  • Straatnamen
  • Perceel nummers
  • Sectienummers

Nu heb ik de volgende bestanden gedownload uit Pdok, zie foto 1 en 2 in de bijlagen, deze bestanden heb ik uitgepakt.

Qgis:

  • In Qgis open ik een nieuw project. Dit betreft dan een wit leeg vel;
  • Vervolgens selecteer ik de lagen links in de browser van Qgis om te openen;
  • Ik open van foto 2 kadastralekaart_kadastergrens.gml & kadastralekaart_pand.gml. Deze uitkomst na het openen in Qgis is te zien op foto 3;
  • Hier zijn maar een paar panden zichtbaar. Mijn wens is alle gebouwen zichtbaar;

Aan u de vraag welke bestanden moet ik via Pdok downloaden (op welke locatie staan deze bestanden) om het bovenstaande gewenste te bereiken.

Ik dank u alvast hartelijk voor het meekijken. Het valt niet mee om hier zelf je weg in te vinden.

Met vriendelijke groet,



Hallo @Robo, Ik zou proberen in de Qgis PDOK plugin te installeren. Via Plug-ins > Plugins beheren en installeren. En dan de WFS voor kadastrale kaart daarin te selecteren.

Succes hiermee

@John_Schaap bedankt voor uw reactie. De plugin is geïnstalleerd. Als ik perceel wfs download duurt dit erg lang en komen er foutmeldingen. Is het mogelijk om ook per dorp te downloaden zodat bestanden kleiner worden.

Download snelheid (het aantal percelen) is afhankelijk van op welk schaal niveau je werkt. Door in te zoomen of door bijvoorbeeld een postcode/ plaatsnaam in te geven in het veld naast het knopje voor de PDOK plugin worden alleen de percelen in het zichtbare gebied gedownload.

@John_Schaap Bedankt. Nu heb ik de percelen. Hoe komen daar de gebouwen en straatnamen sectie en kadasternummers bij.

Goedenavond,

Weet iemand misschien welke lagen er van PDOK gedownload dient te worden om de straatnamen en kadasternummers / secties te zien te krijgen in de dwg. De lagen op de onderstaande printscreen geven deze informatie niet. Misschien hebben ze de info wel in zich maar doen we iets fout. In de dwg zijn rondjes met daarin een puntje te zien.

Ik denk dat het je zou helpen als je eerst gaat verdiepen in de software, voordat je een heel werkproces probeert uit te voeren. Dat laatste leidt er meer toe dat je een stappenplan voor knopjes schrijft zonder dat je weet wat je aan het doen bent. GIS is heel iets anders dan CAD (uit je verhaal maak ik op dat je de kadastrale kaart naar CAD wilt brengen via QGIS).

Je kunt online heel veel informatie vinden over de werking van QGIS. Bijvoorbeeld hier:

https://www.qgistutorials.com/nl/index.html

Allemaal in het Nederlands ook nog. En dan de handige video’s van GeoJuffie op Youtube:

https://www.youtube.com/@geojuffie4549

Of in het Engels van Klass Karlsson:

https://www.youtube.com/@KlasKarlsson

En dan is er ook nog een reuze handig boek, waarin heel veel staat over PDOK data verwerken met QGIS:

https://huiz.net/boek/qgis-voor-landmeters-en-wegontwerpers/

1 like

Gewoon een terechte vraag voor dit forum! Je vind dit waarschijnlijk niet zomaar terug in naslagwerk. Ik ben zelf ook benieuwd hoe je dit voor elkaar krijgt. Exporteren naar DXF werkt niet met XYZ tiles. Daar moet je denk ik een workaround voor verzinnen.

nb Het boek dat Anton is wel een aanrader.

Via pdok plugin > xyzvectortiles GBT

Helaas komen staatnamen ook niet terug in de pdok mapconvertor.
Zou wel wenselijk zijn

De perceelnummers en secties zijn attributen van Percelen.
De straatnamen zijn attributen van Openbareruimtenaam.
Je kunt attributen zichtbaar maken in de kaart door het toevoegen van een Label. Daarbij kun je ook allerlei opmaak aan de labels toekennen.
De labels gaan mee in de export naar DXF.
Hou er rekening mee dat de labels er waarschijnlijk anders uitzien in het DXF-bestand.
Pas de instellingen in QGIS zo aan dat je het gewenste resultaat krijgt in je DXF.
Succes!

Gebruik:
Dataregister Rijkswaterstaat