PDOK kadastrale kaart (WMS) - Toevoegen pinpoint

Binnen één van de producten vanuit PDOK is het mogelijk om op basis van een set coördinaten in de vorm van een “bbox” een snapshot van de kadastrale kaart met kadastrale percelen te ontvangen. Zie onderstaand voor een werkend voorbeeld:

https://geodata.nationaalgeoregister.nl/kadastralekaart/wms/v4_0?service=WMS&request=GetMap&layers=kadastralekaart&styles=&format=image%2Fpng&transparent=true&version=1.1.1&width=864&height=864&srs=EPSG%3A4326&bbox=5.095596313476563,52.09553874159923,5.096282958984375,52.09596057796482

Dit werkt goed, maar het zou nog interessanter zijn wanneer het mogelijk is om direct een specifiek perceel te kunnen markeren of pinpointer toe te voegen dat aangeeft om welk perceel het precies gaat. Heeft iemand enig idee of dit mogelijk is? Wellicht door het combineren van kaartlagen?

Hallo Daan,

Welkom op het Geoforum!
Het ligt er een beetje aan wat je workflow is, en welke software je gebruikt.
Zelf maak ik gebruik van de WMS GetFeatureInfo optie. Daarmee krijg je een json-antwoord terug, waarin over het algemeen ook de geometrie meegeleverd word. Die leg ik dan in een lichtblauw kleurtje over het WMS plaatje heen na een muisklik (en de attributen toon ik in een popupje). Dat geeft een aardig beeld. Ik gebruik Openlayers en wat javascript daarvoor.

Dat ziet er dan bijvoorbeeld zo uit (na een muisklik op de kaart):
image

Hi Stefan,

Bedankt voor je snelle antwoord! Opgegeven resultaat is precies wat ik zoek, alleen dan direct als afbeelding met het ingekleurde perceel (de “klik” stap is dus niet benodigd).

Hoe roep jij de JSON met de geometrie van een perceel aan (voorbeeld request) en hoe vertaal jij deze naar een in te kleuren perceel binnen een WMS kaart (zoals mijn voorbeeld URL). Zelf werk ik vanuit Python en niet JavaScript, dus hopelijk komen we samen tot een vertaling!

Hoi Daan,

Daarom vroeg ik om wat voor software je gebruikt (voor de weergave). Openlayers kan een vectorbestandje weergeven, en daar maak ik gebruik van. Als je slechts 1 plaatje wilt hebben, kan dat niet met een WMS. Maar wat ik doe, is een GetFeatureInfo request naar de WMS sturen:

https://geodata.nationaalgeoregister.nl/kadastralekaart/wms/v4_0?SERVICE=WMS&VERSION=1.3.0&REQUEST=GetFeatureInfo&FORMAT=image/png&TRANSPARENT=true&QUERY_LAYERS=perceel&LAYERS=perceel&INFO_FORMAT=application/json&I=50&J=50&CRS=EPSG:28992&STYLES=&WIDTH=101&HEIGHT=101&BBOX=124022.48000001234,545059.9150000123,124043.68999998776,545081.1249999878

Het antwoord is een stukje geojson, en dat voeg ik als laag toe aan m’n Openlayers kaart, met een half transparante symbologie. Je zegt dat je met Python werkt, maar Python is niet je visualisatie software. Waarmee wil je je uiteindelijke plaatje tonen aan de gebruiker? Dat moet een geometrie in geojson aan kunnen, als je niet zelf van alles wil gaan bouwen.