PDOK plugin: foutmelding 'raster layer provider is ongeldig

Vandaag heb ik de nieuwe versie van QGIS laten installeren: 3.10.0-A Coruña. Bij mijn collega was het gisteren goed gegaan en alles werkt naar behoren. Bij mij gaat het mis. Als ik lagen probeer toe te voegen in de PDOK-plugin krijg ik de foutmelding:

Ongeldige Laag: Raster layer Provider is ongeldig (provider: wms, URI: tileMatrixSet=EPSG:28992&crs=EPSG:28992&layers=brtachtergrondkaart&styles=default&format=image/png&url=https://geodata.nationaalgeoregister.nl/wmts?VERSION%3D1.0.0%26request%3DGetCapabilities)

We hebben dezelfde rechten op het netwerk en we staan allemaal voor een raadsel. Wie heeft er een idee waar dit aan ligt en hoe dit op te lossen is?

Groeten, Edwin.

Hoi @edwinvanbalen,
Hoe het precies in de plugin zit weet ik niet, mogelijk dat @rduivenvoorde daar iets over kan roepen.
Maar ik zie wel dat er een WMS request op een WMTS endpoint lijkt plaat te vinden…

Issue heb ik ook eerder gehad (los van de plugin) bij een upgrade naar een nieuwe versie van QGIS. Het weggooien en opnieuw aanmaken van de connecties was toen de ‘oplossing’…

@wouter.visscher bedankt voor je reactie!

We zijn er na lang zoeken toch uit. Bij het installeren was er iets misgegaan waardoor er een QCA OpenSSL plugin miste. Bij Opties → Authentificatie zie je dan dat er totaal niets te vinden is. Mijn collega waar het wel werkte had er 5 verbindingen staan. Je kan ook niets meer toevoegen of wijzigen daar. Systeembeheer heeft een repair uitgevoerd op de installatie en dat bleek de oplossing. Alles werkt weer naar behoren.

1 like

Hoi allemaal,

bij mij gebeurt dit ook!
Soms laad het raster wel (top1000 raster uit WMS/WMTS basiskaart).
Maar nu weer niet. Dan komt idd die melding boven in het beeld te staan in een rood balkje.
Eerst deed van die lijst bijvoorbeeld het raster N2000 het wel, nu laadt ook die niet meer.

Ik heb al eens het hele QGIS (a Coruna) van de laptop verwijderd en opnieuw gedownload. Dat leek even te helpen maar op den duur toch weer niet.

Bedoelen jullie met bovenstaande bericht in dit topic dat ik nu het beste de hele bundel ‘basiskaart’ kan verwijderen en deze opnieuw inladen vanaf internet?
Kan het er eventueel misschien aan liggen dat mijn laptop het programma niet goed aankan?

Alvast bedankt voor reactie, ik zoek zelf ook gewoon door naar antwoord / oplossing hoor.

Vr gr Bregtje