PDOK plugin werk niet meer

In de laatste twee versies van Qgis werkt de PDOK plugin niet naar behoren. Als ik klik op het PDOK-icoon zie ik de lijst met te importeren services. Maar zodra ik ergens anders in Qgis heb geklikt, krijg ik de services niet meer in beeld.

Ik heb de versies van Qgis en de plugin nu enkele malen ververst, maar niets lijkt te helpen. Kan niet vaststellen of het een probleem van Qgis is of van de plugin.

Ik gebruik als besturingssysteem OSX Sonoma.

Kan het zijn dat je PDOK-plugin-scherm (met die lijst) achter je QGIS-scherm is beland? Dat zou niet moeten kunnen maar misschien is het op een Mac wel mogelijk.

1 like

Zou je de handelingen die je uitvoert stap-voor-stap kunnen beschrijven, liefst voorzien van een paar screenshots?

Op MacOS Sonoma met QGis 3.34.1 en pdokservicesplugin 4.2.0 kan ik het niet direct reproduceren.

UPDATE: Het is wel zo dat het PDOK scherm met services inderdaad achter het QGis scherm beland zodra ergens anders in QGis wordt geklikt (naar mij idee standaard gedrag voor Mac apps). Via Exposé (F3 knop) kan je alle schermen snel naar voren toveren en alsnog het PDOK services scherm selecteren.

Dank @raymondnijssen en @rkettelerij,

Klopt inderdaad dat het pluginscherm achter de Qgis-toepassing verdwijnt. Verschuiven van het scherm of de F3-oplossing werken inderdaad. Het was me in eerdere versies niet opgevallen. Is er ook een manier om het scherm wel boven te krijgen?

Zou je onderstaande versie van de plugin even willen downloaden, installeren en testen? Ik heb geen Mac dus ik kan het zelf niet proberen.

https://terglobo.nl/downloads/pdokservicesplugin-osx-test.zip

In de plugin-manager is een “install from zip” optie.

En laat even weten of het zo goed is.

Dank. Geeft helaas foutmelding

ModuleNotFoundError: No module named "__MACOSX/pdokservicesplugin’

Dat lijkt op deze bug:

Misschien kun je deze suggestie uitproberen:

En anders weet ik het ook niet. Ik heb zelf geen Mac dus ik kan er weinig aan doen.

Open your QGIS profile folder, go to python/plugins and remove any folder named like __MACOSX.

Zelf helaas niets kunnen doen. Maar het probleem doet zich niet meer voor. Bijzonder.

1 like