PDOK WMS link naar nieuwe luchtfoto werkt niet in Microstation v8i

Ik probeer binnen Microstation v8i de nieuwe WMS link te koppelen maar krijg onderstaand resultaat:

image

Als ik via FME of QGIS de WMS open dan gaat dit zonder problemen. Is er iets specifieks dat binnen Microstation anders werkt dan FME, QGIS?

@ademeijer wij (PDOK) hebben niet zo 1,2,3 de beschikking over Microstation, misschien dat een ander forum gebruiker dit ook kan verifieren/reproduceren.

(heb je trouwens dat plaatje in een iets betere kwaliteit? Ik kan wat d’r in staat niet goed lezen)

Daarnaast is het interresant voor ons om te weten welke requesten d’r vanuit Microstation gedaan worden naar onze backend. Is dat iets waar je achter kan komen?

Ik kan alleen beamen dat QGIS ook zonder problemen werkt.

Wil je de link naar de WMS service hierin kopieren? Dan probeer ik het in een andere.

ik gebruik de link die op PDOK staat en ook hier op het forum is aangegeven:

https://service.pdok.nl/hwh/luchtfotorgb/wms/v1_0?request=GetCapabilities&service=wms

Hopelijk is dit duidelijker:

1 like

Is het nodig voor Microstation om de KVP parameters op te nemen in de URL?
M.a.w. is https://service.pdok.nl/hwh/luchtfotorgb/wms/v1_0 alleen al niet afdoende?

M.b.t. de error: “The underlying connection was closed:
” ter verificatie zit je achter een proxy (of in een VPN?)
En de link/URL doet het ook “gewoon” in je browser (neem aan van wel, gezien QGIS/FME ook werkt)

Nee, helaas werkt dat ook niet. En ja, de link werkt in de browser prima, zit niet achter een proxy of VPN.

Ik heb het vermoeden dat onze Microstation versie iets niet accepteert vanuit de nieuwe URL (service) t.o.v. de oude URL (bij nationaal georegister). De vraag is dan uiteraard, wat is er anders aan de nieuwe URL t.o.v. de oude


Welke versie (exacte nummer) van MicroStation is dat? En weet je zeker dat die met de laatste versie TLS kan omgaan? Want als ie dat niet kan, dan gaat het dus al mis bij de TLS handshake. De foutmelding lijkt daar ook op te duiden.

Tegenwoordig ondersteunt PDOK alleen nog maar 1.2, en geen andere versies meer.

1 like

De versie die ik gebruik is Microstation v8i select series 3 08.11.09.578.

Maakte de WMS vanuit nationaal geo register ook gebruik van TLS 1.2? Want als dat zo is, dan zou het moeten werken aangezien die link het altijd prima deed
althans, dat lijkt me wel zo logisch.

Wat @sbjager zegt, vermoed ook dat het issue mogelijk daarin ligt (zeker als ik de google result m.b.t. 08.11.09.578 mag geloven lijkt die uit 2014 te komen
)

Een van de grotere verschillen tussen service.pdok.nl en geodata.nationaalgeoregister.nl is dat we op geodata.nationaalgeoregister.nl ook nog http verkeer toe laten (vanuit stukje history). Misschien dat v8i daar van gebruik maakte (of op terugviel), wat nu dus niet meer mogelijk is.

Als ik deze post mag geloven: Microstation v8i (Select Series 3) with TLS 1.2 - Developers and Programming Forum - Developers and Programming - Bentley Communities
gaat het met die versie van MicroStation niet meer lukken (en ligt het niet eens aan MicroStation, maar aan de .NET versie waarmee die versie van uSTN is gebouwd).

En de TLS versies die een webserver ondersteund, kun je hier checken: TLS Checker - Instant Results | CDN77.com

Je ziet dat alle oudere versies disabled zijn, dus het gaat fout tijdens de handshake. Ik meen ooit ergens gezien te hebben dat je oudere versies van .NET wel kunt ‘upgraden’ zodat ze wel hogere TLS versies ondersteunen, maar hoe wie wat en waar precies weet ik niet meer.

Nooit zo over nagedacht dat de TLS een issue kon zijn. Bedankt voor het uitzoeken in ieder geval! Ik ga eens kijken of ik met een andere versie iets kan bereiken!

Zojuist v8i select series 10 geinstalleerd (08.11.09.919), maar die opent de WMS ook niet.

Met de nieuwe CONNECT series update 16 werkt alleen de WMTS, maar ook de WMS werkt daar niet bij.

Het meest vervelende is dat je nooit (althans, ik heb 'm nog nooit gezien) een goede foutmelding hiervan krijgt. Terwijl die er wel is:

HTTP 426: Upgrade Required
The client should switch to a different protocol such as TLS/1.3, given in the Upgrade header field.

Ik ben zelf op verschillende plekken (zelf geschreven software, maar ook commerciele software) hier ook tegenaan gelopen, en kreeg daar nooit een goede foutmelding van. Maar de symptomen waren wel telkens hetzelfde: geen verbinding kunnen maken vanwege een onverwacht verbreken van de poging aan de server-zijde, terwijl andere tools geen enkel probleem hebben. Begint er op te lijken dat Microsoft in .NET nooit de http-426 heeft opgenomen helaas (uit m’n hoofd waren de andere voorbeelden waar ik tegenaan gelopen ben ook .NET applicaties).

We gaan nu via QGIS de PDOK lufo laden en als aparte geotiff opslaan. Dat is in ieder geval op de korte termijn een geschikte oplossing.

1 like

In BricsCAd werkt deze service. Ik vermoed in AutoCAD map ook.

Het is ook in Microstation V8i mogelijk om de WMS services van PDOK te laden. Tenminste, in de laatste versie (08.11.09.931)
Open via File>Raster Manager de rastermanager.
Maak in de dialoogbox via File>New>WMS een nieuwe link, met het adres
“Landelijke Voorziening Beeldmateriaal”
Als men aan je DGN ook een coördinatensysteem definieert (EPSG:28992, Amersfoort-RD New) dan kan men ook het gebied beperken wat wordt geladen.
Vul daarvoor aan de rechtkant van de dialoogbox de rechter boven en linker onder hoek in in RD-coördinaten

Bij Connect staan ook al de PDOK-links voorgedefineerd. Dit is bij mij de laatste optie.

Kies bij beide de juiste dataset onder “Available Layers” en maak deze actief door op “Add to map” te drukken