Sinds een tijdje (maand?) werkt de PDOK WMTS luchtfoto (Alle 28992 foto’s en NIET de andere EPSG codes???) niet meer in QGIS (v3.40) bij ons. Bij de development-tools kan je zien welke URL aangeroepen wordt en die URL werkt wel goed in de browser, maar niet in QGIS, die meldt ‘(unknown bytes)’ . Alle QGIS gebruikers hebben er hier last van.
Hebben anderen hier last van? Ik kom er niet goed achter of dit een PDOK of een QGIS issue is??
In mijn versie van QGIS (3.34) werkt het wel gewoon goed. Het zit hem dus in de versie van QGIS of misschien een netwerkissue (misschien wordt de hoeveelheid verkeer naar de url gezien als verdacht en wordt het geblokkeerd)?
We hebben een tweetal QGIS versies getest (3.38 en 3.40) op verschillende systemen (en operating systems) maar kunnen het probleem niet reproduceren. We zien heel soms een “unknown bytes” in de call naar de GetCapabilities maar de tiles laden vervolgens gewoon normaal. Die “unknown bytes” lijkt ons niet de oorzaak. Zit er wellicht iets tussen QGIS en de WMTS op netwerkniveau, een proxy server wellicht, dat de oorzaak kan zijn?
Bijgaand een screenshot van de luchtfoto WMTS in EPSG:28992 in QGIS 3.40.
Hierbij een update van wat meer getest: Ik heb het nu geprobeert met QGIS 3.40 op werk en thuis: beide gaven foutmeldingen. Ik heb het geprobeert met QGIS 3.21 op werk en thuis: beide werkten goed.
Dus mijn conclusie is, het is een QGIS versie 3.40 issue.
Maar wat het is, is me een raadsel. Want het gaat alleen fout bij EPSG:28992 en bv niet bij EPSG:3857 Mijn gebruikers raad ik nu aan om de EPSG:3857 versie te gebruiken omdat ik niet zo gemakkelijk QGIS kan downgraden bij alle gebruikers.
Bedankt voor het uitproberen en testen in ieder geval.
Groet, Arendjan
Ik werk met Arendjan (hetzelfde netwerk) en heb hetzelfde probleem op Windows met QGIS 3.40.4 LTR: als ik de Luchtfoto EPSG 28992 laad via de PDOK service Plugin werkt het goed.
Maar als het QGIS project eenmaal is opgeslagen en gesloten, en als ik het project opnieuw open, wordt de link naar de webservices verbroken…
(ik zie hier een bubbel backslash “service.pdok.nl//hwh”)… maar ik denk niet dat het foutje daar ligt, omdat bij de volgende url is er wel een enkele backslash
Ook zijn de informatie van de provider gevonden als ik naar de laageigenschappen kijk…
Maar de beelden lagen niet op de kaart en er is wel een foutmelding!