PDOK zomervlucht Luchtfoto als download per woonplaats of als WFS?

Ik ben een beetje aan het experimenteren met de Esri Tree Detection module in Arcgis Pro; dat is gebaseerd op de DeepForest package van Weecology (Universiteit van Florida).
Met dit DeepLearning Model kan de computer op basis van RGB high resolution aerial images (tot 25 cm grondpixelresolutie) Boomkruinen detecteren. Erg handig als je wilt onderzoeken of de bomendataset volledig is.
Opzich krijg ik al redelijk snel resultaat, dat is fijn. De precision en recall laten nog wat te wensen over dus dat vergt nog wat onderzoek naar de juiste parameters (in plaats van de standaardwaarden te gebruiken).

Gemeenten laten vaak een jaarlijkse luchtfoto maken. Helaas in het voorjaar, wanneer het bladloos is. Ik heb zo het idee dat het DeepLearningpakket daarop niet/onvoldoende getraind is. Daarom zou ik graag (een deel van) de zomervlucht van de PDOK zomervlucht luchtfoto willen proberen.
Helaas kan ik alleen een wm(t)s url vinden naar die pdok-luchtfoto. Is er echt geen manier om, ten behoeve van deze toepassing, de PDOK zomervlucht uit te leveren in WFS (dan kan ik hem zelf clippen en downloaden als het goed is) of als bestand per woonplaats?

Hoi @ThomasHaarlem,
Misschien goed ter verduidelijking (en misverstanden/spraakverwarring te voorkomen) “PDOK zomervlucht luchtfoto’s” bestaan niet, dat suggereert dat PDOK eigenaar/bronhouder is. Wij (als PDOK) serveren (via onze url’s) de luchtfoto’s van de Landelijke Voorziening Beeldmateriaal (/HWH)

Zo ver ik weet zijn de luchtfoto’s alleen als WMS/WMTS en niet als WFS.
Maar voor mij (en andere qua) beeldvorming, bedoel je dat je dit dan als een soort puntenwolk via een WFS koppelvlak wil downloaden?

Edit: Als ik snel kijk naar GitHub - weecology/DeepForest: Python Package for Tree Crown Detection in Airborne RGB imagery lijkt dat te leunen op .*tif bestanden. Bedoel je dat je via de WMS tif als output graag zou willen hebben.

Misschien dat @rbhailal (beeldmateriaal) ook nog een reactie hier op kan geven.

aha dank voor de verduidelijking. Omdat PDOK de zomerluchtfoto als WMS serveert, dacht ik dat via PDOK dan mogelijk ook de WFS geleverd kan worden.
Ja, .tiff bestanden zijn gewenst. Dan zijn de RGB-banden als 3 aparte lagen beschikbaar waar de computer dan mee kan rekenen.

Intussen heb ik (voor de grap) een satellietfoto van het satellietdataportaal geprobeerd. Dat zijn 50cm grondpixelresoluties en daar komt helaas geen resultaat uit (met de standaardinstellingen).

Op de luchtfoto zoals die door het Waterschapshuis openbaar is gemaakt is een kleurcorrectie toegepast. Mogelijk maakt dat het geheel minder geschikt voor classificatie. Maar: niet geschoten is altijd mis!

Op GeoTiles.nl staat de luchtfoto opgedeeld in hanteerbare blokken (kaartbladen). Geen gemeenten, maar mogelijk wel makkelijker te hanteren. Omdat deze kaartbladen met een ander doel zijn gemaakt is gewerkt met compressie, waardoor scherpe (kleur) gradienten mogelijk iets minder goed zijn opgenomen dan in het origineel. Het origineel is te vinden via de links aldaar.

De zomervlucht van 2021 heb ik (nog) geen data van gezien.

dank voor de tip. De bomen staan inderdaad mooi in het blad. Helaas dus nog de foto’s van 2020. Heb je een idee wanneer de foto van 2021 en/of 2022 er bij komt?

Ik zal kijken of de Tree Detection van Esri zijn werk doet op basis van dit beeldmateriaal.

Op de open data pagina van Beeldmateriaal staat de zomerfoto van 2021 wel als open data. Ik heb er alleen nooit iets van gezien (alleen de winterfoto ‘HR’ van 2021). Ik heb geen idee of en hoe die data eventueel nog beschikbaar komt.

ja, via die website kom ik bij de 1x1 km tegels uit om te downloaden. Maar daar zit dan de 8 cm grondpixelresolutie onder. Ik ben op zoek naar de 25cm grondpixelresolutie foto’s.

Ik heb het idee dat de 8cm in het voorjaar (bladloos) zijn genomen en de 25cm in de zomer.

Qua timing heb je gelijk: “[i]n het voorjaar een bladloze opname met een resolutie van 7,5 cm en in de zomer een opname met blad aan de boom met een resolutie van 25 cm.”

@eriknobbe weet misschien meer over het beschikbaar komen van de zomer vlucht van 2021?

yep, de 25cm RGB Zomervlucht van 2020 geeft heel goede resultaten terug. Ik heb de ‘confidence’ gesorteerd van Groot naar klein. Het begon met een confidence van 88% . Het 59e geretourneerde object, met een confidence van 70%, was de eerste false-positive.

Ik ben heel benieuwd of er een manier is, of wat er moet gebeuren, om het beeldmateriaal van de Zomervlucht, 25cm RGB 2022, te kunnen downloaden ten behoeve van verder onderzoek.