Ik ben een beetje aan het experimenteren met de Esri Tree Detection module in Arcgis Pro; dat is gebaseerd op de DeepForest package van Weecology (Universiteit van Florida).
Met dit DeepLearning Model kan de computer op basis van RGB high resolution aerial images (tot 25 cm grondpixelresolutie) Boomkruinen detecteren. Erg handig als je wilt onderzoeken of de bomendataset volledig is.
Opzich krijg ik al redelijk snel resultaat, dat is fijn. De precision en recall laten nog wat te wensen over dus dat vergt nog wat onderzoek naar de juiste parameters (in plaats van de standaardwaarden te gebruiken).
Gemeenten laten vaak een jaarlijkse luchtfoto maken. Helaas in het voorjaar, wanneer het bladloos is. Ik heb zo het idee dat het DeepLearningpakket daarop niet/onvoldoende getraind is. Daarom zou ik graag (een deel van) de zomervlucht van de PDOK zomervlucht luchtfoto willen proberen.
Helaas kan ik alleen een wm(t)s url vinden naar die pdok-luchtfoto. Is er echt geen manier om, ten behoeve van deze toepassing, de PDOK zomervlucht uit te leveren in WFS (dan kan ik hem zelf clippen en downloaden als het goed is) of als bestand per woonplaats?