Perceel met meerdere adressen

L.S.,

Ik zou graag willen uitvinden of er meerdere adressen, en zo ja welke, aan een perceel zijn gekoppeld.
Op dit forum vond ik een topic waar werd genoemd dat er meerdere adressen aan een perceel kunnen zijn gekoppeld:

bij de alinea van de adres lookup.

Maar als ik de stappen in dat topic volg voor een perceel waar meerdere adressen aan zijn gekoppeld (bijvoorbeeld GNG00 L 8167 ), dan is het mij onduidelijk welk veld in de JSON van suggest/lookup aangeeft dat er meerdere adressen aan zijn gekoppeld:

Kan iemand mij in de juiste richting helpen?

Bij voorbaat dank!

Hylke

Beste Hylke, dit kan o.a. met het “free” endpoint. Je kunt opgeven in welk veld je moet zoeken. In dit geval in het veld gekoppeld_perceel: http://geodata.nationaalgeoregister.nl/locatieserver/v3/free?q=gekoppeld_perceel:GNG00-L-8167

Met Locatieserver kun je op veel verschillende manieren informatie zoeken. De onderliggende technologie is Apache Solr. Hier staan wat handvaten voor het zoeken in specifiek Locatieserver: GitHub - PDOK/locatieserver. Hier vind je documentatie over het zoeken in Solr: Searching | Apache Solr Reference Guide 6.6. Deze documentatie is gebaseerd op Solr 6.6. Ik weet niet welke versie nu in productie is, aangezien ik niet meer voor PDOK werk. Bij Locatieserver wordt gebruik gemaakt van de Extended DisMax query parser. Het is handig om ook hiervan de documentatie te lezen, evenals de Standard en de DisMax query parser waar op de Extended DisMax query parser op gebaseerd is.

Het is wellicht mogelijk om via het free endpoint een lijst te krijgen van alle percelen waaraan meerdere adressen gekoppeld zijn. Je moet wel dan o.b.v. adressen zoeken, omdat die een attribuut gekoppeld_perceel hebben. Andersom volgens mij niet. En op basis daarvan faceting toepassen: Faceting | Apache Solr Reference Guide 6.6. Ik heb zelf te weinig ervaring hiermee om je hierbij verder te ondersteunen. Ook durf ik niet te zeggen wat de performance hiervan is, aangezien dit niet echt een use case was waarvoor Locatieserver is ontwikkeld.

Visueel kan dit met KadViewer: https://kadviewer.map5.nl, door zgn “Zoeken via Object Selectie” (via verrekijker knop bovenin): met de (geometrie-) zoekresultaten van een laag (Kadastrale Percelen) kan in een andere laag (Adressen) gezocht worden. Onderliggend hier zijn de WFS-en van PDOK. Het uiteindelijke resultaat kan in meerdere formaten (GML, GeoJSON, Shape etc) gedownload worden.

image

Hartelijk bedankt voor de reactie!
Op het eerste gezicht lijkt de free functie precies te doen waar ik opzoek naar ben. Ik zal ook eens de Solr documentatie te bekijken. Nogmaals dank voor de suggesties.
Groeten,
Hylke