Hoi allen,
Ik overweeg de locatieserver voor adresaanvuller voor mijn site te gaan gebruiken, maar het valt me op dat de laatste tijd (maand?) de performance vaak erg slecht is. Ik check dan of er sprake van een storing is op Status overzicht - PDOK, en in veel gevallen is dat niet zo. Een simpele suggest duurt vaak al meer dan 1 seconde, terwijl het voorheen vrijwel altijd instant was. Op dit moment merk ik het ook, als ik bijvoorbeeld op wozwaardeloket een adres invul zie ik:
![]()
De url die hier aangeroepen wordt: https://api.pdok.nl/bzk/locatieserver/search/v3_1/suggest?q=tuinstraat%2014&rows=10
Publieke applicaties hebben hier dus ook last van. Ik heb ook regelmatig meegemaakt dat de server (tijdelijk) helemaal niet bereikbaar was.
Doel van deze post is voornamelijk het melden van dit issue, voor het geval dit nog niet bekend is. Zijn er meer mensen die dit ervaren? Als dit al wel bekend is, is de oorzaak hier dan ook van bekend en kunnen er verbeteringen verwacht worden in de toekomst? Ik vind het een uitstekende dienst dus zou het erg jammer vinden als om performanceredenen een alternatief gezocht moet worden.