Pijlen op begin/eind van linestring

Ik heb een aantal OSM wegen (=linestring) in Qgis en wil de begin en eindpunten voorzien van een pijl zodat goed te zien is waar deze linestrings beginnen/eindigen. Ik wil wel de rest van de geometrie behouden. (dus bv niet opeens een rechte lijn van begin naar eindpunt) Hoe kan ik dat doen?

klik de laag met lijnen aan. Kies Symbologie.
Je Symboollaagtype staat eerst op “Doorgetrokken lijn”. Kies dan de bovenste optie “Pijl”.

Verder vind je het denk ik wel met de verschillende opties zoals “type pijlkop”.

Bedankt maar dat werkt helaas niet zoals ik wil. Hieronder een plaatje van 2 linestrings die rondlopen en elkaar raken op de plek van de rode cirkeltjes. Het eerste plaatje toont helaas ook pijlen waar ik het niet wil want ik wil ze alleen in de rode cirkels.
Als ik de optie “repeat arrow on each segment” uit vink dan krijg ik 1 (of ws 2) rechte lijnen die van het beginpunt naar het eindpunt lopen en dan ben ik de geometrie kwijt.


Dat kan met een “markeringslijn” waarbij je een driehoekje als marker op het eindpunt zet:

1 like

Of zo, met het > symbool dat er ook bij staat:
Pijltjes

Bedankt allen. Ik ben er uit. Ik wilde vooral tonen waar de begin en eindpunten zich bevinden. Ik dacht toen aan pijltjes omdat dat waarschijnlijk het makkelijks zou gaan. Maar als ik het goed begrijp moet ik voor pijlen 2 extra markerlines maken omdat de ene line het beginpunt aangeeft en de andere lijn het eindpunt (waarbij ik het symbool 180 graden extra moet draaien t.o.v. de andere markerline). Ik heb het nu opgelost met 1 markerline die een cirkel weergeeft op zowel het beging als het eindpunt.

1 like