Ik ben op zoek naar de verkeerskundige bebouwde kom. Dus het gebied dat wordt ontsloten door de bebouwde kom verkeersborden (RVV code H1, zie Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990).
Het Kadaster heeft in de BRT in de tabel ‘plaats’ een kolom bebouwde kom ‘ja’. Hierin wordt beoogd de verkeerskundige bebouwde kom te ontsluiten. Deze heeft volgens het kadaster de volgende definitie:
Bebouwde kommen worden omsloten door blauwe plaatsnaam borden.
Kadaster: brt: bebouwde kom
De H1 borden zitten as good as it gets ook in de NDW Data. De borden zijn gekoppeld aan wegvakken uit het NWB. In onderstaande is op deze data gerouteerd met het kortste pad algoritme om te kijken welke gebieden afgesloten bebouwde kom zones zijn.
In onderstaande analyse zijn alle alle wegen die niet bereikbaar zijn zonder een H1 bord tegen te komen groene lijnen. Het wegvak waar het H1 aan gekoppeld is, is blauw. De BRT bebouwde kom gebieden zijn de groene polygonen. Dit is het dorp Hulsel, in Brabant. Een gesloten zone.
Op deze manier spiegel ik de 2 ‘gebieden’. Ik ga contact zoeken met het Kadaster om te vragen hoe ze hun dataset ‘Bebouwde kom’ maken/onderhouden.
De analyse levert plekken op waar de bebording potentieel ontbreekt, zoals op deze plek:
Op deze plek staat geen H1 bord: