Postbusnummers, van wie zijn ze?

Goedemorgen,

Ik las op dit forum een aantal topic’s over postbussen en de vraag of er sprake is van een open dataset. Maar is het niet zo dat bij de verzelfstandiging van PostNL is afgesproken dat PostNL de dataset alleen onderhoudt maar geen eigenaar van postbusreeksen is. De limitering van uitgifte van postbusnummers is dan in feite alleen de vraag in hoeverre er bij de postcode dataset sprake is van koppeling van de postbussen aan reeksen postbusnummers én de onderhoudskosten die PostNL maakt om het systeem in stand te houden.

Of zie ik het verkeerd ?

Hallo Postbussen,
Welkom!

Ik weet niet zeker of ik je vraag goed begrijp, maar het fenomeen Postbus is een dienst die PostNL aanbied. Hoe PostNL de verschillende onderdelen van die dienst identificeert, is haar eigen besluit. Dus de postbus-identificatie (de postbus-nummers) is eigendom van PostNL. Daarom zijn die ook alleen via PostNL te vinden.

Omdat het gaat om een dienst die het mogelijk maakt post te ontvangen, worden aan postbussen postcodes toegekend (want de postcode is de identificatie die PostNL gebruikt om post geautomatiseerd te kunnen distribueren over het land - is dus eigenlijk een logistieke identifier).
Postcodes worden ook door de gemeentes toegevoegd aan de BAG - nadat een postcode bij PostNL is aangevraagd voor een nieuw adres. Daardoor word een postcode onderdeel van de basisregistratie - maar alleen voor Addresseerbare Objecten in de BAG. Hierover heeft de overheid met PostNL een convenant afgesproken, dat tenminste nog tot 2024 geld. Maar alleen die postcodes krijgen daardoor een officiele status, de postcodes van postbussen hebben die status niet.

Beantwoord dit je vraag een beetje? Als ik je post lees, krijg ik het gevoel dat je een postcode en een postbusnummer af en toe door elkaar haalt, dus ik weet niet zeker of ik je vraag goed begrepen heb.

1 like

Dank je wel voor je uitgebreide beantwoording.

Volgens mij is je uitgangspunt niet juist. Bij de verzelfstandiging van PostNL is vastgelegd in de Postwet hoe er met bepaalde zaken om dient te worden gegaan en de verplichtingen van een Postbedrijf om adresgegevens bij te houden en ter beschikking te stellen.

Artikel 10 van de Postwet stelt:

Een ieder die een postcodesysteem beheert of exploiteert is verplicht binnen redelijke termijn en tegen kostengeoriënteerde tarieven een ieder uit dit systeem combinaties van adressen en postcodes ter beschikking te stellen die voor postbezorging nodig zijn.

Nu een postbus ook staat gedefinieerd in de Postwet als adres valt een postbus daar ook onder. Dat heeft volgens mij niets met eigenaarschap van PostNL te maken.

Weet iemand trouwens welke kosten in rekening worden gebracht bij een nieuw “fysieke” combinatie van adres en postcode voor een nieuw te bouwen huis ?

Dank allen !

Hier haal je een postcode en een postbus door elkaar. Die twee zijn niet gelijk aan elkaar. Dat artikel dat je citeert uit de Postwet gaat over postcodes, niet over postbussen. En dat zijn twee heel verschillende dingen. Een postbus kan post bezorgd krijgen, op een postcode kun je geen post bezorgen.

Kijk maar eens in Artikel 2 Postwet 2009, waar de verschillende begrippen worden toegelicht.

Voor zover ik weet geen enkele, dankzij het convenant waar ik eerder naar verwees. Overigens mogen alleen gemeenten een adres opvoeren. Dat mag PostNL niet doen. PostNL mag alleen een nieuwe postbus aanmaken.

Dank voor je reactie. Er staat:

uit dit systeem combinaties van adressen en postcodes ter beschikking te stellen die voor postbezorging nodig zijn

Een postbus is ook een postadres. Ik zou niet weten waarom dit dan niet een combinatie van postbus en postcode kan zijn. Dat zou er immers op neerkomen dat PostNL het monopolie op adressering aan een postbusadres heeft.

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.