Postcode-buurt relatie

In de pdok kaart kan je door een postcode te gebruiken navigeren naar een punt. Met de buurt_2016 wms is dan de buurt en de buurtcode (BU99999999) te vinden.

Als ik evenwel de WMS dbf bekijk zit de op PDOK aangegeven buurtcode er niet in ?!? (zie bijvoorbeeld 1014AZ)

Waar ligt die relatie postcode buurt en hoe is die gemaakt?
Of; Is er ergens een bestand met postcode, buurtcode,buurtnaam relatie?

Op PDOK Kaart en PDOK Viewer heb ik de postcode 1014AZ ingevoerd, maar kwam beide keren uit op Overbrakerpad, 1014AZ Amsterdam. Ik kan niet reproduceren, dat ik uitkom in een buurt met de code BU99999999. Bekijk ik de originele CBS Wijk- en Buurtkaart 2016, dan lijkt deze buurtcode voorbehouden aan de Belgische delen van Baarle-Nassau.

De WMS van de Wijk en Buurtkaart op PDOK of de Esri Shapebestanden op de CBS website geven geen informatie over postcodes, hoewel dit in de toelichtende PDF op de CBS website wel wordt vermeld. In de Kerncijfers wijken en buurten 2016 kunnen wel per buurt de meest voorkomende postcode en de dekkingsgraad worden geselecteerd. Postcodes en buurtgrenzen hebben namelijk nauwelijks een relatie met elkaar.

De tegenovergestelde relatie zou je kunnen achterhalen door de BAG te vergelijken met de Wijk- en Buurtkaart: in welke buurt liggen de meeste adressen per 6-positie postcode (6-PPC)? Maar ook hier is het soms arbitrair aan welke buurt je dan een 6-PPC toekent.

BU999999 was een ‘format string’ om aan te geven dat er wel een buurtcode gevonden wordt.
Ik denk dat de link zoals die in PDOK ligt tussen postcode en buurt via de coordinaten loopt.