Postcodegebieden

Wat zijn de opties voor het verkrijgen van postcodegebieden, als open data of tegen betaling? Heeft iemand suggesties?

Vriendelijke groet,
Willy Tadema

Zover ik weet is er geen officiƫle postcodekaart van Nederland. Alle beschikbare (betaalde en gratis) alternatieven zijn uiteindelijk allemaal gebaseerd op de BAG.

De meest eenvoudige vorm van een postcodekaart maken is door Voronoi-diagrammen te maken rondom BAG-adressen. Hiermee krijg je een kaart van postcodegebieden. Je houdt hier echter wel een wat ā€œgrilligeā€, maar in principe correcte kaart aan over.

1 like

Dankjewel voor je reactie. Het klopt inderdaad dat er geen officiƫle postcodegebieden zijn en dat je ze zelf kunt genereren op basis van de BAG. Maar ik ga voor snel en makkelijk (tenzij het heel duur is). Daarnaast heb ik een lokaal bestand nodig. In de omgeving waarin ik werk is namelijk geen internetverbinding.

Je kunt natuurlijk in een andere omgeving de BAG downloaden, de kaart zelf maken en opslaan. Dan heb je een lokale versie.
Verder weet ik dat Geodan ze verkoopt: PC 4, 5 en 6, maar de prijzen ken ik niet. Overigens blinkt hun site niet uit als online verkoop kanaal. Je moet ze altijd even bellen :slight_smile:

Of probeer https://postcodegegevens.nl/postcodekaarten/
Geen ervaring mee, maar ziet er eenvoudig en snel uit.

1 like

Vrolijk leesvoer: het draadje op de mailinglijst ā€œdutchā€ van een paar jaar geleden:
http://osgeo-org.1560.x6.nabble.com/Re-Dutch-Postcodegrenzen-tt5175652.html

4-posite postcode gebieden maken is nog wel te doen, 6-positie gebieden een hel (maar wel een leuke, als je veel tijd hebt). Vooral hoogbouw (010-Kop van Zuid, 020-Zuidas) is complex.

1 like

Ja, dat draadje ken ik nog wel! Daarom begin ik er ook niet aan :wink:

Hoi,

Wij maken jaarlijks postcodegebieden (met onze modelleerkeuzes, want het zijn idd geen formele grenzen) en stellen die kosteloos beschikbaar. Iedereen met een ArcGIS-account kan die downloaden via ArcGIS Online (lid worden van de datasets groep). En specifiek voor de postcodegebieden geldt dat we die ook als open data delen, dus eenmaal gedownloadā€¦ mag je het distribueren, commercieel inzetten etc. Zolang je aan bronvermelding doet. Betreft postcode 6, 5, 4, 3 etc gebieden.

Indien er vragen zijn, mail gerust naar jbak@esri.nl of content@esri.nl.

4 likes

@raymondnijssen terglobo.nl heeft een tijd een Postcode kaart gemaakt/verkocht, en mompelde laatst nog iets om de formules/code aan NLExtract.nl project beschikbaar te stellen.

2 likes

Postcodes zijn bedoeld als verzamelingen van adressen, met name om voor postbodes het werk makkelijker te maken. Ik zou zelf, vooral met ppc6, erg oppassen met het werken met ā€˜hardeā€™ gebiedsgrenzen om de volgende redenen:

  1. de resultaten zijn nogal gevoelig voor het gekozen algoritme (en het kan veel werk zijn om te maken)
  2. als je een vlak vullende kaart wil doe je ook uitspraken over water, parken etc. ect., gebieden waar het begrip postcode geen betekenis heeft
  3. aan 2 gerelateerd, in gebieden met weinig adressen krijg je vaak grote vlakken die je uiteindelijke kaartbeeld enorm gaan domineren.

Alternatieven zijn om op ingezoomd niveau bag panden in te kleuren op basis van hun (meest voorkomende) postcode.

Op meer uitgezoomde schaalniveaus zou je dan met grid technieken kunnen ā€˜uitsmerenā€™ en interpoleren om ook op deze niveaus informatieve beelden te kunnen tonen. Je gaat dan meer met patronen werken die ook niet vlak vullend hoeven te zijn, zie bijvoorbeeld:
https://zh.woonzorgwijzer.info/map/zuidholland?zoom=10&center=81958,453493&layers=WZW_PHG_SOM_GRID,mask,WZW_BRT_TBL_GRID,brtachtergrondkaartgrijs

2 likes

@FrieseWoudloper Onlangs ben ik gestopt met het verkopen van de postcodegebieden. Maar van mij mag je de laatste versie (gpkg) die ik nog heb liggen zo hebben hoor. Ik neem contact met je op

1 like

Bedankt voor al jullie reacties!

Hoi,

Bij het CBS zijn deze te vinden
Kerncijfers per postcode

ik heb even gekeken naar 2018 in Qgis en het ziet er goed uit.

groet, Carlo

1 like

De postcodevlakken waar het CBS de statistische gegevens aan koppelt zijn dezelfde postcodevlakken waar ik eerder naar refereerde en die wij beschikbaar maken. In de documentatie van de CBS kerncijfers staat het volgende over:

De statistische gegevens per PC6 (volledige postcode) en PC4 (numeriek deel van de
postcode) worden gekoppeld aan de geometrie van postcodevlakken zoals ESRIā„¢
Nederland die afleidt van BAG-adressen en beschikbaar stelt . Verspreiding van de
geometrie van de postcode-kaarten is toegestaan onder een CC-BY-3.0-NL licentievorm (dit
betreft naamsvermelding bij gebruik). Postcode gebieden kunnen in tegenstelling tot vierkanten wel wijzigen in de tijd.

CBS biedt t/m 2018, maar de postcodevlakken zijn er ook al voor 2020 voor wie wil (zonder CBS statistiek)

1 like

Dankjewel! Dat ziet er zeker goed uit!