[PostGIS] Bereken Majority van rasterwaarden in een polygon

Ik heb een NDVI ingeladen in PostGis. Ik heb ook een polygonen overlay.
Ik wil graag van elke polygon weten wat de Majority is van de waarden in die polygon.
Maar ik kom er niet uit.

Ik heb ook andere rasterlagen en daarvan heb ik de min, max en mean nodig. Daar gebruik ik ST_SummaryStatsAgg() voor. Dat werkt prima.

Googleing kom ik niet verder dan deze link spatial statistics - Return Majority from PostGIS function ST_SummaryStatsAgg() - Geographic Information Systems Stack Exchange. Maar dat voorbeeld krijg ik niet aan de praat.

Ik heb dezelfde vraag gesteld op Get majority value of raster data inside polygon using PostGIS - Geographic Information Systems Stack Exchange, maar op SO zijn niet zoveel Geo-fanaten :wink:

Er is hier vast wel iemand die dit eerder heeft gedaan.
Het uiteindelijke resultaat wordt in een materialized view gebruikt die via GeoServer en OpenLayers als hover popup aan de gebruiker wordt getoond.

Ik kan je hier waarschijnlijk wel meehelpen.

Ik zou zelf voor het werken met rasters geen database gebruiken. Er zijn tools beschikbaar die daar denk ik geschikter voor zijn. Een open source omgeving die speciaal ontwikkeld is om met grote raster en vector datasets te rekenen is de GeoDMS (zie o.a. wiki.objectvision.nl).

Met een eenvoudig scriptje, waar ik je wel mee wil helpen, kan je de gevraagde bewerking uitvoeren.