Probleem met shape van Leek (Westerkwartier) in BAG

Wanneer ik de shape van Leek (Westerkwartier, BAG id woonplaats 2341) uit de BAG Woonplaatsen probeer in te laden in Elasticsearch krijg ik de volgende foutmelding:

InvalidShapeException[Hole lies outside shell at or near point (6.362733898994433, 53.18567920215026, NaN)]

De shape is wel prima in te laden in QGIS. Ik kan niet goed uitmaken of Elasticsearch een punt heeft of dat klopt de shape gewoon klopt. Iemand een idee?

(http://bag.basisregistraties.overheid.nl/bag/id/woonplaats/2341)

@jcassee ik heb de WKT string (in EPSG;4326) uit de BAG API geladen in QGIS met de QuickWKT plugin en vervolgens met de “Check validity” tool (via menubalk “Vector” > “Geometry tools” > “Check validity”) gevalideerd. Hieruit blijkt dat de geometrie (die ik zojuist uit de BAG API heb getrokken) wel valide is, zie ook onderstaande screenshot.

Volgens QGIS wordt overigens met deze check (onder andere) het volgende gecheckt:

By default the algorithm uses the strict OGC definition of polygon validity, where a polygon is marked as invalid if a self-intersecting ring causes an interior hole.

Welke conclusie hier uit getrokken wordt laat ik over aan jou :smiley:

Ooit had ik een klant die ook polygonen uit de BAG wilde inlezen in ElasticSearch. Die kreeg vergelijkbare foutmeldingen (ik weet niet meer precies welke). Van alles geprobeerd en uiteindelijk bleek een “0-buffer” de oplossing.

In QGIS, als je een buffer van 0.0 meter op de polygonen doet, worden ze opnieuw opgebouwd en opgeschoond. Ik hoop dat het je helpt.

Bedankt voor het nakijken, @antonbakker. Inderdaad heeft QGIS er geen probleem mee.

@raymondnijssen: bedankt voor de tip! Dat ga ik proberen.

@jcassee Bij deze nog een toevoeging, omdat ik dit dit punt niet duidelijk heb gemaakt.

Het feit dat QGIS de geometrie zonder problemen kan inladen zegt niet perse iets over de validiteit van de geometrie. QGIS in dat opzicht vrij vergevingsgezind,het toont in veel gevallen zonder problemen (niet al te) invalide geometrieën.

Vandaar dat het verstandig is bij verdenking van invaliditeit de geometrieën te valideren.