Hallo allemaal,
Voor een project vanuit Rijkswaterstaat ben ik een GML aan het opstellen dat voldoet aan het IMGeluid. Ik doe dit met FME. De data (feature class) die in de GML terecht moet komen zijn geluidproductieplafondobjecten. Dit staat als feature class keurig gedefinieerd in het IMGeluid, en tot recent ging het wegschrijven naar GML en valideren met het IMGeluid XSD ook goed.
Sinds november is er echter een nieuwe versie van het IMGeluid gepubliceerd (versie 1.2.0), waarbij een aantal verschillen zijn op te merken ten aanzien van zijn voorganger (versie 1.1.0). In het geval van de feature class âgeluidproductieplafondobjectâ, is de kardinaliteit (of een attribuut verplicht of optioneel is) van het attribuut âberekeningâ gewijzigd. Waar het attribuut voorheen optioneel was in het IMGeluid XSD, is het nu aangegeven als verplicht.
Het attribuut âberekeningâ is als volgt weergegeven in het nieuwe IMGeluid XSD:
<xs:element name=âberekeningâ nillable=âfalseâ type=âimg:GeluidberekeningobjectPropertyTypeâ/>
De verwijzing âtype=âimg:GeluidberekeningobjectPropertyTypeââ doet suggereren dat het een attribuut is, waar meerdere attributen onder hangen. Door verder te zoeken in het XSD bestand, blijkt dat bij âGeluidberekeningobjectâ, de volgende verplichte attributen zijn aangegeven: identificatie, softwarepakketnaam, softwarepakketversie, berekeningsdatum. Dit is te zien in onderstaande afbeelding.
Het probleem is nu als volgt. Het succesvol wegschrijven van deze attributen volgens het IMGeluid vergt een bepaalde mapping van de attributen die ik in mijn eigen feature class heb.
Mijn attribuut âidentificatieâ, moet volgens het IMGeluid âidentificatie.NEN3610ID.namespaceâ en âidentificatie.NEN3610ID.lokaalIDâ zijn. In mijn aangemaakte GML ziet het er dan uit zoals in onderstaande afbeelding
Het lukt mij niet om de correcte mapping te vinden om het attribuut âberekeningâ weg te schrijven in de GML. Nu komt er telkens een foutmelding vanuit de XSD validatie, dat er een element mist. Mijn vermoeden is dus dat mijn mapping niet klopt.
Ik heb het volgende qua mapping geprobeerd:
Ik heb attribuut:
softwarepakketnaam
En ik veranderde dit naar:
berekening.softwarepakketnaam,
Geluidberekeningobject.softwarepakketnaam,
geluidberekeningobject.softwarepakketnaam,
berekening.Geluidberekeningobject.softwarepakketnaam.
berekening.geluidberekeningobject.softwarepakketnaam.
Deze opties hadden allemaal dezelfde âmissing elements in content modelâ tot gevolg. Het is hierbij handig om te vermelden dat het attribuut (datatype âstringâ) niet leeg was, maar een door mij ingevulde dummywaarde bevatte.
Heeft iemand enig idee hoe het nieuwe verplichte attribuut âberekeningâ van de feature class âgeluidproductieplafondobjectâ weg te schrijven is in een GML die voldoet aan de IMGeluid eisen?
Met vriendelijke groet,
Vince Doelman
vince.doelman@rws.nl