Project resultaat zwemindex.nl

Met dank aan alle hulp op het geoforum.nl heb ik de site zwemindex.nl ontwikkeld. Het is een side-projectje, voornamelijk om weer even lekker met webontwikkeling bezig te zijn en nieuwe dingen te leren (zoals alles hier op het geoforum).

Ik wilde graag een directory ontwikkelen die informatie geeft op basis van afstand van een woonplaats.
Dus dat je bijvoorbeeld alle zwemplekken dichtbij amsterdam terugkrijgt. Nu doet Google dat natuurlijk wel redelijk, maar daar zie je langzamerhand door de advertenties het bos (water) niet meer.

Via QGIS heb ik uiteindelijk plaatsen (BRT) kunnen koppelen aan een middelpunt (van bebouwde kom), waarmee ik afstand uitreken (zie dit topic voor meer informatie). Ik gebruik MongoDB om queries te doen op basis van afstand.

De data komt uit het zwemwater register. Dit heb ik wel wat opgeschoond en aangevuld met nieuwe data (bijvoorbeeld websites van een recreatieplas). De lokatieserver was ook hierbij een handig hulpmiddel (adres informatie).

De volgende stap is reverse geocoding. Ik wilde dit doen met de Lokatieserver, maar die heeft (nog) geen BRT informatie (alleen BAG). Misschien dat ik dit zelf implementeer (lat/lon in bebouwde kom polygon, of lat/lon meest dichtsbijzijnde punt).

Zwembaden wil ik ook nog toevoegen, om alles compleet te maken.

Vragen, tips of suggesties zijn zeker welkom.

5 likes

Leuk!

Paar dingetjes die me opvielen:

  1. Hoorn (Noord-Holland) staat twee keer in de dropdownlijst van plaatsnamen.
  2. De route die je laat berekenen, neemt niet de gekozen locatie als startpunt, maar de locatie van de browser dmv de Google api’s. Dat geeft in mijn geval (ik weiger mijn locatie aan Google te geven, dus moet ie dat op basis van mijn IP-adres doen) nogal een behoorlijke fout.

    Ik zit op dit moment toch echt aan de Tweeboomlaan in Hoorn en echt niet midden in het weiland aan de Berkmeerdijk… :rofl:

Ik gebruik zelf voor routes tegenwoordig Openrouteservice, werkt erg prettig en geeft goeie routes (neemt alleen geen files mee - maar harvest ook geen data :slight_smile: ). Gecombineerd met een achtergrond van OSM in Openlayers ben ik daarmee volledig van google af, ik gebruik google maps niet meer. Je zou hun reverse geocoding eens kunnen proberen, die geeft (op basis van OSM) aardig wat info terug over in welke plaats, gemeente, provincie enz een punt ligt.

Een korte blik op de diverse algemene kaarten lijkt er op te wijzen dat je zwembaden het beste ook uit OSM kunt halen. Ik zie de zwembaden bij mij in de buurt op de BGT alleen terug als gebouw, en een openluchtzwembad is op de BGT helemaal niet zichtbaar. Op de BRT wel, maar ik zie geen symbool of zo, dus of dat herkenbaar is in de data kan ik zo gauw niet zeggen. Op OSM zie ik echter wel degelijk een symbool met naam zelfs.

Edit: Realiseer me net dat ORS een POI-sservice heeft, waarmee je swimming_area en swimming_pool kunt opzoeken vanaf een punt (wel binnen een maximum radius van 2000m). Alleen mis je dan wel de zwemwater-info natuurlijk voor de swimming_area’s.

Dank voor de tips! Even kijken waarom Hoorn er nu 2 keer in staat.

Qua route. Ik twijfel wat het meest gebruiksvriendelijk is. Ik kan het middelpunt vanaf de bebouwde kom gebruiken, maar als mensen een route willen berekenen zullen ze dat het liefste doen vanaf hun eigen locatie (is mijn aanname).

Het liefst blijf ik ook Google vrij, maar het is ook alomtegenwoordig (en het werkt goed). Een idee is om te detecteren of mensen op iOS zitten en daarmee de link naar Maps van Apple te sturen (iets privacy vriendelijker).

Openrouteservice kende ik nog niet. Heb je deze service geimplementeerd in eigen apps? Want het is alleen een API toch?
Ik heb even met de demo gespeeld https://maps.openrouteservice.org/, maar ik vind het nog niet heel erg gebruiksvriendelijk. Het ontbreekt me een beetje aan de tijd om hier zelf een goede laag voor te maken.

Ik zal eens kijken naar POI swimming pool, niettemin is er ook een publieke set met zwembaden (een Excel file) die ik als basis kan gebruiken.

Ik denk dat je aanname correct is. Wat je aanbiedt, is op zich prima, het is natuurlijk makkelijk genoeg om je vertrekpunt aan te passen nadat de route gegenereerd is. En niet iedereen blokkeert z’n lokatie voor partijen als google natuurlijk.

Hmmm. Het werkt, maar er zitten veel te veel haken en ogen aan (waarvan data harvesting wel mijn grootste bezwaar is). Bovendien vind ik de kartografie van google maps slecht, vooral als je zelf dingen op de kaart wilt weergeven: dan verdwijnen je eigen markers tussen alle andere zaken die zij op de kaart zetten (aantal keren zien gebeuren).

Of gewoon volledig Open Source te gaan, dat zou mijn voorkeur hebben :wink:

Ja, het is voornamelijk een API, hoewel hun Map Client ook heel goed aangestuurd kan worden dmv parameters. Zelf gebruik ik alleen de API, en heb daar zelf met javascript en Openlayers een client voor gezet (vond het veel te leuk om zelf te programmeren :wink: ). Heb het zelf gevonden omdat ik bewust op zoek was naar een alternatief voor google maps.

1 like