Provinciale verordening in QGIS

Goedemorgen,

Ik heb op zoek naar een manier om het gebied ‘stedelijke ontwikkeling’ op een kaart te verwerken in QGIS (zie afbeelding hieronder vanuit ruimtelijkeplannen.nl). Ik zag alleen dat de ruimtelijkeplannen plugin voor QGIS provinciale verordeningen niet ondersteund. Is er een andere manier om dergelijke informatie te importeren?

Daarnaast heb ik ook geprobeerd om het GML bestand te downloaden en te importeren, maar eerlijk gezegd die ik zo geen optie om hier de data voor ‘stedelijke ontwikkeling’ uit te halen?

Aanvullend nog een afbeelding van het GML bestand in QGIS (iemand ervaring hiermee?):

Verwerken is een breed begrip.

Is een plaatje genoeg, of heb je echt de data nodig?

Hoi Marco,

Een plaatje, of WMS, is in basis al voldoende. Een WMS met legenda zou daarbij wel fijn werken, anders moet ik die handmatig gaan maken.

Data zou natuurlijk het allerbeste zijn, maar daar kan ik helemaal niets over vinden.

Ha Martijn,

Hier vind je info over het gebruik van de WMS en WFS services die bij ruimtelijke plannen horen:

Let op: de daar genoemde documentatie over het aftappunt is niet volledig, en erg verouderd. Het zal wat tijd en energie kosten om het aan de praat te krijgen.

Voor de vormvrije plannen kun je onderstaande url gebruiken in QGis waarbij je vervolgens een plan , bv jouw omgevingsverordening, kunt opgeven, en vervolgens een laag kunt selecteren, bv laag 3:instructieregels…
http://afnemers.ruimtelijkeplannen.nl/vvvp-wms/services/
Deze is overigens alleen als WMS beschikbaar en niet als WFS.

1 like