Punten controleren

Ik werk bij een ambulancedienst en zijn dit jaar begonnen met QGIS icm GeoServer/PostgreSQL. WIj hebben in een laag bepaalde punten die wij op werking willen laten testen door collega’s.

Is er een eenvoudige manier dat de collega’s aan kunnen vinken dat het punt is gecontroleerd en dat dit vervolgens ook (het liefst automatisch) in QGIS wordt getoond.

Hallo Danny, je zou dit kunnen oplossen met een extra veld in de tabel in de database. Gebruik voor dit veld het datatype boolean. Dat datatype heeft maar twee toegestane waardes: ja of nee (true/false).
Wanneer je deze tabel (kaartlaag) in QGIS gaat bewerken, verschijnt dit veld in de attributentabel en in het editformulier als vinkje. Je kan daarmee dan aanvinken dat het punt is gecontroleerd.
Dit bedoel ik met ‘editformulier’:
afbeelding

Je zou ook in de tabel een veld kunnen maken voor ‘laatste bewerking’ met als datatype datumtijd, zodat je kunt zien wanneer een punt voor het laatst is gecontroleerd. Met het tabblad ‘Formulier attributen’ in de Eigenschappen van de kaartlaag in QGIS kan je de manier hoe velden worden ingevuld beïnvloeden; je kunt dan bijvoorbeeld ervoor zorgen dat de gebruiker altijd een kalendertje te zien krijgt bij een datumveld, of dat standaard de huidige datum en tijd wordt ingevuld bij elke bewerking :slight_smile:

Laat maar weten of je hiermee uit de voeten kunt

Groeten, Derek

En er is de app Qfield, uit mijn hoofd, om het qgis project naar je telefoon om te zetten zodat je de punten in het veld kunt controleren. Is dat de bedoeling?