TL;DR: Het maakt voor jouw kaart sowieso niet uit.
Wat er aan de hand is is eigenlijk heel simpel. WGS84 is vastgezet aan “de aarde”, maar elk continent schuift daar op geheel eigen wijze overheen (plaattektoniek). Europa is dus niet “aardvast”. Om de paar jaar, als de verschuiving tussen Europa en de Aarde weer wat aan de grote kant wordt, wordt er een herberekening van de transformatie tussen die twee gepubliceerd. Dan schuift WGS84 dus weer een klein beetje op (gezien vanuit ons RD-stelsel).
Wanneer merk je dit? Bijvoorbeeld als je GPS metingen (en dan bedoel ik precieze GPS, dus RTK, niet met een wandel Garmin) hebt gedaan een jaar of wat geleden, en nu diezelfde punten weer inmeet. In het RD liggen ze op dezelfde plek, in WGS84 zijn ze verschoven. Wel een leuk idee om op die manier DHZ plaattektoniek te bepalen, leuke geonerdactiviteit).
OSM data houdt met dit alles volgens mij überhaupt geen rekening. Dat wordt “gewoon” allemaal opgeslagen in WGS84. En in het algemeen met een nauwkeurigheid die minder is dan dit soort effecten.
Aardig gedachte-experiment: als het emplacement daadwerkelijk in 1900 met GPS zou zijn gemeten (wat op zich redelijk onwaarschijnlijk is, gezien de wat latere totstandkoming van het GPS-systeem, en overigens ook die van het WGS84, waarin 84 niet staat voor 1848) en je zou die meting nu met de huidige transformatieparameters omzetten naar RD, dan kan er ondertussen wel eens een spoor door een gebouw geprojecteerd worden. Ik weet niet precies hoe hard WGS en RD schuiven (ik dacht ergens tussen 1-3 cm/jaar) maar dan kom je in ieder geval een keer boven de meter uit…