QGIS 3.8 Zanziba - vreemd

Met QGIS 3.6 lade ik een stuk kaart uit PDOK (met de BGT-plugin) en het maakte niet uit wat ik zag maar alle lagen werden keurig netjes naar DXF geëxporteerd. En ik zie zelden de juiste kaart in QGIS…

Met QGIS 3.8 wordt alleen geëxporteerd wat ik zie. Dat is niet leuk.

Als ik iets meer in of uitzoom is het effect al anders.

Je vraagstelling is vrij cryptisch. Je geeft ook niet aan wat je allemaal geprobeerd hebt om dit probleem op te lossen. Treed het probleem bijvoorbeeld ook op bij data uit andere bronnen? Dit maakt het moeilijk om je te helpen.

Met behulp van mijn kristallen bol kom ik tot het vermoeden dat jij bij de instellingen onder Extra → Opties → databronnen “Gedrag attributentabel” deze ingesteld hebt staan op “Op kaart zichtbare opbjecten tonen”.
Ik vermoed dat de door jou genoemde problemen opgelost zijn wanneer je daar “Alle objecten tonen” selecteert.

Ik ben behoorlijk nieuw met QGIS en het programma is nog steeds erg cryptisch voor me.

PDOK en QGIS gebruik ik om goede dwg onderleggers te krijgen voor mijn bouwkundige tekeningen in Revit.

Mijn werk methode. Ik gebruik de nieuwe PDOK BGT download viewer. Selecteer net wat ik nodig heb en laad het dan in QGIS met de BGT plugin.

Als ik een kaart gedownload heb laat QGIS vaak maar een fractie zien van de kaart. Alleen de wegen of alleen water of … Als ik dan 1 of 2 keer opnieuw opstart laat hij de kaart wel goed zien (als ik geluk heb…) Als ik meer of minder inzoom laat het programma vaak 1 of meerdere lagen weg, soms alles op 1 na…

Dit zijn 4 exports met een verschillende zoom factor. Ik krijg nu alleen wat ik op dat moment zie, als een kaartlaag niet getoond wordt heb ik pech en komt hij niet in de DXF.

Bij QGIS 3.6 maakte het niet uit wat ik zag, ik kreeg altijd alle kaartlagen, waren de bestanden altijd even groot. (DXF)

En dit zijn mijn instellingen.

Dit stukje begrijp ik niet. Enerzijds schrijf je dat je de PDOK viewer gebruikt om te downloaden en daarna in te lezen met de BGT import plugin. Anderzijds staat er “Als ik een kaart gedownload heb laat QGIS vaak maar een fractie zien van de kaart”. Bedoel je hiermee dan dat je de kaartlagen hebt ingelezen met de BGT plugin?

Hoe doe je dat opnieuw opstarten en inlezen dan eigenlijk? Sla je het project op, of een groeplaag, of gebruik je de BGT-plugin om de boel opnieuw in te lezen?

Met dit soort genrieke beschrijvingen kunnen we je echt niet helpen. Stap voor stap nauwkeurig beschrijven helpt een hoop.

PDOK en QGIS.pdf (2,3 MB)

Deze werkmethodiek heb ik.

Ik save mijn QGIS project en open het daarna weer en dan hoop ik maar dat de kaart dan wel goed zichtbaar is.

En nog een keer, in 3.6 geen enkel probleem. Nu in 3.8 wel.

Mijn PC hier is een echt Revit Werkbeest dus ik betwijfel of het daar aan ligt.

Zo’n stap voor stap beschrijving helpt een hoop.

Kun jij een van de zipfiles van de BGT die het niet goed doet voor mij beschikbaar maken als download (bijvoorbeeld we-transfer)?

Verder denk ik dat je ook prima uit de voeten kunt met de WFS service van de kadastrale grenzen. Die kun je gemakkelijk toevoegen mbv de PDOK services plugin.

Verder denk ik dat de RuimtelijkePlannen plugin je kan helpen om je werkproces te versnellen.

Enneh, een laatste vraag: als het in QGIS 3.6 wel goed werkt, en QGIS 3.8, waarom gebruik je dan niet gewoon QGIS 3.6?

ik hou er van om programma’s op mijn manier te verbeteren. En dus fouten te melden.

En Ja, ik gebruik gewoon 3.6

Beste Ron,

Wat een mooi streven.

Enkele tips daarvoor:

  • geef aan dat je een bug wilt melden ipv geholpen worden
  • isoleer de bug en post dan op de juiste plek. Het qgis forum voor qgis, de issues lijst van de bgt plugin voor fouten in de bgt plugin.
  • lees je eens in op het melden van bugs (voor open source software). Het helpt enorm als je dat in een keer goed doet.

Met vriendelijke groet, marco