Qgis: diameter shape aanpassen

Ik schaam me half dood maar ik ga het toch vragen: Ik heb een shapefilelayer gemaakt en daarin een schoorsteen getekend die 96 jaar geleden is gesloopt. De plek is juist maar de diameter niet. Ik wil de diameter van het rondje op 3 meter zetten.
Hoe doe ik dat?

Ik heb het anders opgelost: een nieuw rondje getrokken in een nieuwe laag met Advanced Digitizing. Dan kun je de radius invoeren.
Maar ik verwonder me toch wel dat ik niet op een simpele manier het eerste rondje kan maatvoeren.

Een “shape” heeft in QGIS geen diameter, het is een polygoon die bestaat uit puntjes (x,y) die op een cirkel liggen. Je zou wat kunnen doen met een (negatieve) buffer, maar ik denk dat opnieuw intekenen inderdaad het handigst is.

Je zou eventueel ook een punt-object kunnen tekenen en die als een cirkel met een bepaalde diameter in kaarteenheden (3,) kunnen tonen.

2 likes

Dat klinkt logisch. Zo’n shaperondje is dus geen vector dinges zoals ik ken uit Inkscape, dus een rondje dat gedefinieerd wordt door een middelpunt en een straal.
Eens getekend is het dus niet meer mogelijk om het middelpunt er uit te distilleren. Ik kan van alle punten de gemiddelde x en y uitrekenen en dan zit ik vlak bij het middelpunt maar niet exact.

Daarvoor heeft QGIS wel aardige functies zoals centroid

1 like